چکیده:
یکی از اساسیترین نیازهای انسان در حیات مادی و معنوی دستیابی به فوز و خوشبختی در دنیا و آخرت است و انسان هماره برای به دست آوردن این مهم در تلاش است اما گاهی مسیر صحیح را پیش نمیگیرد. با توجه به تبیین جامع جایگاه فوز و سعادت در آموزههای قرآنی و روایی نظیر حدیث کساء، پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی تلاش دارد تا شرایط فائزان، نحوه تجلی فوز در فائزان، مصداق فائزان را در نگاه حدیث کساء و آیات قرآن بررسد. برآیند پژوهش نشان میدهد از جمله شرایط فائزان، برگزاری مجالس اهل بیت با حضور شیعیان و شیفتگان است که با نزول رحمت الهی، استغفار ملائکه، گشایش هم و غمها، و دستیابی به حاجات در دنیا و آخرت، فوز و سعادت در فائزِ سعید، متجلی میشود.
One of the most basic human needs in material and spiritual life is to achieve victory and happiness in this world and the hereafter, and human beings are always trying to achieve this important thing, but sometimes they do not take the right path. Considering the comprehensive explanation of the place of victory and happiness in Quranic and narrative teachings such as the hadith of Kisa, the present study tries to use a descriptive-analytical method to determine the conditions of Faizan, the manner of manifestation of Fauz in Faizan, the example of Faizan in the view of Kasa hadith and Quranic verses. Check. The results of the research show that among the conditions of Faizan is holding the gatherings of Ahl al-Bayt with the presence of Shiites and devotees, which with the revelation of divine mercy, intercession of angels, opening of sorrows and sorrows, and achieving needs in this world and the hereafter, victory and happiness. Manifested in Faeze Saeed.
خلاصه ماشینی:
فوز و سعادت ، فائز، حديث کساء، پنج تن آل عباع مقدمه سعادت مندي و خوشبختي هماره مهم ترين امر در زندگي است و هر انساني با توجه به تعريف خود از سعادت هميشه در پي دست يابي به آن است ، خداي منان نيز پيـامبران را فرستاد تا انسان را به سعادت برسانند؛ در قرآن کـريم دو واژٔە «فـوز» و «سـعادت » بـه اين امر اشاره دارد، پژوهشگران ، سعادت و راه هاي رسيدن به آن را از منظـر آيـات قـرآن مورد تبيين و بررسي قرار داده اند، اما پژوهش پيش رو با نگاهي جامع ، سعادت منـدي را از نگاه قرآن و روايات بر مي رسد و از آنجايي که حديث کساء در ميان روايات اهتمـام ويژه اي به مسئلۀ فوز و سعادت دارد؛ نگارنده «فوز» و «سعادت » را از منظر آن تبيين و تحليل مي نمايد؛ حديثي که به روايت جناب جابر بن عبدالله انصاري بيان گر عصمت و عظمت اهل بيت ع و به عنوان شأن نزول آيه تطهير صادر شده اسـت .
۲-۳-۳- علت نرسيدن محب به فوز و سعادت در فراز آخر حديث کساء، يکي از اسباب فوز، حضور شيعيان و محبان و شـيفتگان اهل بيت ع ، ذکر شده است ، اما در پايان ، اميرمؤمنان ع ، در قسم خود محبـان را نـام نمي برد و فقط شيعيان را جزء فائزان معرفي مي فرمايـد: «إذا و اللـه فزنـا و فـاز شـيعتُنا و رب الکعبة »؛ همچنين در عبارت آخر نيز شيعيان هستند کـه بـه فـوز و سـعادت دسـت مي يابند؛ بنابراين ، اين سؤال پيش مي يايد که چرا محبان به فـوز و سـعادت نمي رسـند و چرا در فراز آخر ديگر حرفي از دوستداران نيست ؟ با توجه به معناي محب و روايات ديگري که مانند حديث کسـاء فـوز و سـعادت را فقط خاص اهل بيت ع ، و شيعيانشان مي داننـد،١همچـون روايـت ذکـر شـده از امـام سجادع ، يا روايت امام حسن عسکري ع ، دربارٔە فردي که ادعاي شيعه بـودن داشـت ولي حضرت ايشان را محب خواندند: «...