چکیده:
مشیت خداوندی بر این است که امکان محو و اثبات هر چیز در همه اتفاقات و حوادث برای خداوند فراهم شده باشد و برخلاف آنچه یهودیان معتقد بودند، دست خداوند به هیچ وجه در تغییر بسته نباشد. از دیگر سو، تمام علل و اسباب، مظاهر قضا و قدر الاهیاند و در هر حادثهای، به اندازه تنوع علل و اسباب، قضا و قدرهای گوناگون وجود دارد. نظام هستی طوری خلق شده که هیچ پدیدهای در هستی، از جمله قضا و قدر حقتعالی، از سلسله علّی و معلولی خروج و تخلف نکند. اما در برخی دیدگاهها، مسئله «بَداء» منافی این قاعده عمومی انگاشته شده است. به همین ضرورت، در این نوشتار کوشیدیم با روشی توصیفیتحلیلی رابطه بداء و تغییر در قضا و قدر خداوند را بکاویم. در پایان این مقاله، بدین نتیجه رسیدیم که خداوند به آنچه روی میدهد، علم پیشین و فعلی دارد و از کار آفرینش و ایجاد دگرگونی در مقدرات فارغ نشده است؛ لذا بداء در علم ذاتی خدا رخ نمیدهد، بلکه بداء به معنای آشکارشدن و ظهور چیزی است از خدا خلاف آنچه در وهله نخست به نظر میرسیده است.
God has willed that the possibility of erasing and proving everything in all events and happenings has been provided for Him, and contrary to what the Jews believed, God's hand is not tied to make a change in any way. On the other hand, all the causes are manifestations of divine predestination, and in each incident, as much as the variety of causes, there are different predestinations. The world has been created in such a way that no phenomenon in existence, including divine predestination, is outside the system of cause and effect. But in some views, the issue of Bada (alteration in the divine will) is considered contrary to this general rule. Therefore, in this article, we have tried to explore the relationship between Bada and the change in divine predestination using a descriptive-analytical method. At the end of this paper, we came to the conclusion that God has past and present knowledge of what is happening and has not ceased to create and change destinies. Hence, Bada does not occur in the innate knowledge of God, but it means the revelation and appearance of something from God contrary to what was previously thought.