چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه خودکارآمدی و پذیرش اجتماعی در مادران کودکان بیش فعال با خرسندی زناشویی بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از مادران کودکان بیش فعال در سال 1398 بودند که به شیوهی نمونه گیری در دسترس با استفاده از اجرای پرسش نامه خرسندی زناشویی در دو طیف با خرسندی زناشویی بالا و پایین انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) (MOE) و پذیرش اجتماعی کراون و مارلو (1996) و مقیاس خرسندی زناشویی ناتان و همکاران (1973) بود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات خودکارآمدی و پذیرش اجتماعی مادران کودکان بیش فعال با خرسندی زناشویی بالا در مقایسه با مادران کودکان بیش فعال با خرسندی زناشویی پایین تفاوت معنی داری وجود دارد. به گونه ای که مادران کودکان بیش فعال با خرسندی زناشویی بالا در هر دو متغیر معناخودکارآمدی و پذیرش اجتماعی نمرات بیشتری نسبت به مادران کودکان بیش فعال با خرسندی زناشویی پایین کسب کردند (05/0<p). می توان نتیجه گرفت که خرسندی زناشویی از متغیرهای اساسی و تاثیر گذار در رابطه با خودکارآمدی و پذیرش اجتماعی مادران کودکان بیش فعال است.
خلاصه ماشینی:
پژوهشها نشان میدهند که این والدین بیش از والدین کودکان سالم به اختلالهای خلقی و اضطرابی، احساس عدم کفایت در فرزندپروری و عدم رضایت از نقش والدینی دچار میشوند و در خانوادههای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه، تنیدگی والدینی، احساس بی کفایتی در والدگری، میزان combined presentation predominantly inattentive predominantly hyperactive-impulsive Richa, Rohayem, Chammai, Kazour, Haddad Carlton Sadock Nakao, Radua مصرف الکل، محدودیت روابط، تعارض زناشویی، جدایی، طلاق، خشم، افسردگی و انزوا بیشتر است (مش و جانسون، 2001؛ مش، جانسون و بارکلی، 2003؛ رابینر، 1392؛ به نقل از جهانی و حمدی، 1392).
خودکارآمدی بر پایه و اساس روشن شدن لیاقت و قابلیت فرد، برای کنار آمدن مؤثر با بسیار از موقعیتهای تنش زا است (جعفری شیرازی Kamp Dush, Taylor, & Kroeger Furdyna, Tucker, & James Olsary Bandura Aalto, Uutela, Aro والدین کودکان با اختلال کم توجهی- بیش فعالی سطوح بالاتری از فشارهای روانی مربوط به فرزندپروری را تجربه میکنند و احساس عدم کفایت دارند (محرری، شهریور و تهرانی دوست، 1388).
در همین راستا و با توجه به خلأ پژوهشی در این زمینه هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسهی خودکارآمدی و پذیرش اجتماعی در مادران کودکان بیش فعال با میزان خرسندی زناشویی بالا و پایین انجام خواهد شد.
Primack, Hendricks, Longacre, Adachi-Mejia, Weiss Costin, Lichle, Hill-Smith روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی؛ و از حیث گردآوری دادهها، از آنجا که به دنبال مقایسة متغیر مستقل در متغیر وابسته میباشد از نوع پژوهشهای توصیفی و علی- مقایسه ای میباشد.