چکیده:
«استان بوشهر»(جنوب غربی ایران) در ادبیات داستانی کشور به ویژه مکتب جنوب صاحب پایگاه مهمی است. در این مقاله کوشش شده است؛ آثار داستانی این ناحیه، در دوره ی دوم سلطنت محمدرضاشاه(1357-1332) بر پایه ی محتوا؛ موضوع- حوادث داستان- و درون مایه- فکر حاکم بر اثر- نقد و بررسی شود. بنابراین؛ پس از مطالعهی آثار داستان نویسان بوشهر، ضمن بهره گیری از منابع معتبر و دست اول به علاوه ی تحلیل های مستدل؛ مزیت ها، نقایص و دگردیسی های محتوایی داستان بوشهر در این دوره بیان می شود. اگرچه؛ مجموعه ی دوم«رسول پرویزی» حلاوت داستان- خاطره های اولیه را ندارد و«چوبک» در مرحله ی دوم نویسندگی، در کنار تکرار مضامین گدشته در «چراغ آخر» و«روز اول قبر» فرم رمان را تغییر می دهد. (سنگ صبور) و درون مایه ی اجتماعی متفاوتی در«تنگسیر» ارائه می دهد. با این اوصاف می توان گفت؛ میان آثار داستان نویسان این برهه(پرویزی، چوبک، سلیمانی و جلالی تنگستانی) از لحاظ درون مایه و سبک؛ شباهت غیرقابل انکاری با داستان نویسی کشور وجود دارد به گونه ای که می توان ادعا کردکه درون مایه ی غالب این دوره؛ اجتماعی و سبک مسلط این فصل؛ واقع گرایی است.
AbstractBushehr province (located in south-west of Iran) owns a crucial status in the fiction of the country particularly in South Literature School. It has been tried to criticize and Analyze the following items in this article; fictional works of this geographical region in the second period of king Mohammad Reza monarchy (1332-1357) based on the content , subject , plot and the theme (the dominant thought). Therefore, after the study of works of fiction writers of Bushehr province with utilization of credible references and well-founded analyses, the advantages, disadvantages, drawbacks and content transformations of Bushehr province fiction in this period are stated. The second collection of 'Rasoul Parvizi' does not have the sweetness or memories of the first and furthermore, ' Sadegh Choobak' in his second period of his writing career repeats the same themes in 'Last Light' and 'the First Day of Grave' and also changes the form of the novel. 'The sympathetic' and 'Tangsir' present a different social theme. To sum up, among all fiction writers of this period such as Parvizi, Choobak, Soleimani, Jalali Tangestani there are undeniable similarities with the whole country fiction writers and writing in theme and style. Even it can be claimed that the dominant theme of this period is realism.