چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش کلاس معکوس بر راهبردهای انگیزشی برای یادگیری درس فیزیک به دانش آموزان بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. نمونه آماری پژوهش شامل 50 دانشآموز پایه دهم رشته ریاضی بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت(1990) بود. پایایی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری به روش آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که روش کلاس معکوس موجب افزایش باورانگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی نسبت به گروه کنترل در یادگیری مفاهیم فیزیک میشود. با توجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش، بهکارگیری روش کلاس معکوس موجب افزایش راهبردهای انگیزشی برای یادگیری درس فیزیک میشود. این روش برای آموزش مفاهیم فیزیک جهت ارتقاء راهبردهای انگیزشی توصیه می شود
The purpose of this study was The effect of Flipped learning method on motivational strategies in students’ learning physics course. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with test group and control group. The statistical population of the study consisted of all 10th grade female students in Tehran during the academic year of 2017-2018. The sample of the study consisted of 50 10th grade math students who were selected through cluster sampling. The research instrument was the standard questionnaire of motivational strategies for learning (1990) developed by Pintrich and DeGroot.The reliability questionnaire of motivational strategies for learning by Cronbach's alpha was 0.81. Covariance analysis was used to analyze the data. The findings showed that the Flipped Classroom increased the motivational belief and self-regulation strategies Than the control group (P
خلاصه ماشینی:
درنتيجه بايد به دنبال راه هاي براي رشد راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بود؛ ازجمله عواملي که مي تواند در اين زمينه تأثيرگذار باشد استفاده از کلاس درس معکوس 4 در آموزش است که در دهه اخير بسيار موردتوجه قرارگرفته است ؛ زيرا اين روش مي تواند با مزاياي آموزشي ازجمله : ١-درک مثبت دانش آموزان و مربيان از محيط يادگيري فعال (گيلوبي ، هاينريچ و پازاگليا٥، ٢٠١٥) ٢-تعامل فعال تر در طول کلاس (مکلالين و 6 همکاران ، ٢٠١٤) ٣-پيشرفت در ارزيابي هاي تشريحي / جمع بندي (آمرش ، کاربري و فميني ٧، ٢٠١٣)، در اين زمينه کمک نمايد.
Munir, Baroutian, Young & Carter 2.
Valero, Martinez, Pozo & Planas 3.
Kim, Park, Jang & Nam 5.
Kostaris, Sergis, Sampson, Giannakos & Pelliccione 7.
با توجه به ميانگين نمرات دو گروه در پس آزمون به اين نتيجه مي توان رسيد که آموزش معکوس اثربخش بر روي ميزان باور انگيزشي اضطراب امتحان دانش آموزان گروه آزمايش است فرضيه ٤: روش يادگيري معکوس بر راهبردهاي شناختي دانش آموزان تأثير مثبت دارد.
با توجه به ميانگين نمرات دو گروه در پس آزمون به اين نتيجه مي توان رسيد که آموزش معکوس اثربخش بر روي ميزان راهبردهاي خود انگيزشي دانش آموزان گروه آزمايش است .
بحث و نتيجه گيري نتايج اين تحقيق نشان داد که به کارگيري روش کلاس معکوس موجب افزايش راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري درس فيزيک مي شود.
نتايج پژوهش حاکي از آن بود که روش يادگيري معکوس بر راهبردهاي شناختي دانش آموزان تأثير مثبت دارد.
در نهايت نتايج نشان داد روش يادگيري معکوس بر راهبردهاي خودتنظيمي دانش آموزان تأثير مثبت دارد.