چکیده:
زمینه و هدف: اصل فردیکردن مجازاتها به عنوان یکی از اصول مبنایی نظامهای حقوق کیفری محسوب میشود که ارتباط بسیار نزدیکی با حقوق بنیادین بشری دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اصل فردیکردن در ارتباط با فرآیند کیفری مربوط به اطفال و نوجوانان است.
مواد و روشها: تحقیق حاضر از حیث نوع، نظری است؛ روش تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی میباشد و روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است که با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در این پژوهش، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که اسناد غیر الزامآور ملل متحد، به دلیل انعطافپذیری بالا و الهامگرفتن از هنجارها و اصول حقوق بشر بینالمللی، از نظر محتوایی، هماهنگی زیادی با ساختارها و هنجارهای نظامهای داخلی دارند.
نتیجهگیری: اسناد غیر الزامآور سازمان ملل متحد در ارتباط با اطفال و نوجوانان زندانی در یک دید کلی تلاش میکنند تا از نقض قانون توسط اطفال و نوجوانان در آتیه پیشگیری به عمل آورند. همچنین نحوه برخورد با اطفال و نوجوانان متهم یا مظنون به نقض قانون را بهبود بخشیده و ارتقا دهند و در نهایت با حمایت از اطفال و نوجوانان محروم از آزادی، مانع از تقویت روحیه پرخاشگری و بزهکاری در آنان شده، تا به واسطه آن کودکان اصلاح و به آغوش جامعه و خانواده خویش بازگردند.
Background and Aim: The principle of individualization of punishments is considered as one of the basic principles of criminal law systems that are very closely related to fundamental human rights. The purpose of this study is to investigate the principle of individualization in relation to the criminal process related to children and adolescents. Materials and Methods: This research is theoretical type; the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library, which was done by referring to documents, books and articles. Ethical Considerations: In this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Findings: The findings of the present study show that non-binding UN documents, due to their high flexibility and inspiration from international human rights norms and principles, are highly consistent with the structures and norms of domestic systems in terms of content. Conclusion: Non-binding UN documents relating to children and adolescents in prison generally seek to prevent violations of the law by them. They also improve the treatment of children and adolescents accused or suspected of violating the law. Finally, by supporting children and adolescents deprived of their liberty, strengthening of the aggression and delinquency of them has been prevented, so that children can be reformed and return to their community and family.