چکیده:
زمینه: با توجه به اینکه متغیرهای اخلاقی همچون فضیلت در بهبود روابط و اثربخشی معلمان تاثیر دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش پیشایندی رهبری اخلاقی و پسایندهای خود انگیختگی و بهروزی به عنوان مولفه های فضیلت سازمانی در میان معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 3850 نفر بود که از این تعداد 350 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای برای جمع آوری دادهها انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد رهبری اخلاقی،فضیلت سازمانی،خودانگیختگی سازمانی و بهرورزی سازمانی استفاده شد. همچنین برای تحلیل یافته ها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین متغیرهای رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی، خودانگیختگی سازمانی و بهروزی سازمانی همبستگی معنادار در جهت مثبت وجود دارد. همچنین مدلیابی معادلات ساختاری متغیر های پژوهش نیز بیانگر این بود که مدل علی پیشایندی رهبری اخلاقی و پسایندی خود انگیختگی و بهروزی سازمانی با فضیلت از برازش مناسب برخوردار است. نتیجه گیری: فضیلت به عنوان یک متغیر اخلاقی در سازمان می تواند نقش پیشایندی رهبری اخلاقی و پسایندهایی همچون خود انگیختگی و بهروزی سازمانی را تبیین نماید.
Abstract
Background: Considering that ethical variables such as virtue have an effect on improving relationships and teachers' effectiveness. The aim of this study was to analyze the antecedent role of moral leadership and the consequences of self-motivation and well-being as components of organizational virtue among primary school teachers in Ardabil.
Method: The research method is descriptive-correlation based on structural equation model. The statistical population of this study included all primary school teachers in Ardabil with a number of 3850 people, of which 350 people were selected as a statistical sample of the research based on Cochran's formula and using multi-stage cluster random sampling method to collect data. Standard questionnaires of ethical leadership, organizational virtue, organizational spontaneity and organizational well-being were used to collect data. The structural equation modeling method has also been used to analyze the findings.
Results: The results of the correlation coefficient showed that there is a significant positive correlation between the variables of moral leadership, organizational virtue, organizational spontaneity and organizational well-being. Also, the modeling of structural equations of research variables indicated that the causal model of moral leadership and the consequence of self-motivation and organizational well-being with virtue have a suitable fit.
Conclusion: Virtue as an ethical variable in the organization can explain the antecedent role of moral leadership and consequences such as self-motivation and organizational well-being.