چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر کاهش علایم اختلال سلوک در دانشآموزان مرکز تربیت و اصلاح رفتار بهزیستی گرگان بود. روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی و نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون می باشد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های هوش اخلاقی، اختلال سلوک، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان (کوای و پترسون)، جامعه مورد مطالعه دانش آموزان کانون تربیت و اصلاح رفتار بهزیستی (استان گلستان، مرکز گرگان) در سال 1396 می باشند حجم نمونه 50 نفر (شامل 25 نفر گروه آزمایش و 25 نفرگروه کنترل)، روش نمونه گیری،به صورت تصادفی که نمونه ها، در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss-21 صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش هوش اخلاقی در گروه آزمایش موجب کاهش رفتارهای فریبکاری، پرخاشگری، رفتار تخریب اموال، بی مسئولیتی و روابط بین فردی ضعیف می شود بنابراین لازم است که مسئولان مرکز تربیت و اصلاح رفتار بهزیستی گرگان با برگزاری کلاس های آموزشی با بالا بردن سطح فکری دانشآموزان دختر، آنها را در رسیدن به هوش اخلاقی مطلوب در رویارویی با مشکلات یاری رسانند.
خلاصه ماشینی:
کودکان مبتلا به مشکلات سلوک، در مدرسه مشکلات بسیاری دارند، مشکلاتی همچون: نداشتن موفقیتهای تحصیلی، ماندن در یک کلاس، قرار گرفتن در کلاسهای آموزشی خاص، ترک تحصیل، بازداشت، ت Conduct disorder Bernhard et al Van Goozen et al DSM-IV Rhim, & Lee و اخراج، اگر چه ناکامی و غیراخلاقی شدن، همراه با شکستهای تحصیلی میتواند منجر به رفتارهای ضداجتماعی در برخی از کودکان شود، مدارک اندکی وجود دارد که نشان دهد شکست تحصیلی، بویژه در دوران کودکی، علت اصلی رفتار جامعه ستیزانه است (ابکینز و هودگسون 1 ، 2015)، از آنجا که بسیاری از کودکان خیلی قبل از آنکه وارد مدرسه شوند، الگوهای رفتار جامعه ستیزانه را از خود نشان میدهند، به احتمال زیاد یک عامل زیر بنایی مشترک، مانند نقصهای عصب-روانشناختی، نقص در کارکردهای کلامی یا وضعیت نامساعد اجتماعی- اقتصادی، علت هر دو مشکلات تحصیلی و مشکلات سلوک است (سهرابی و همکاران، 139 > احتمال زیادی است که کودکان مبتلا به مشکلات سلوک، در زبان و خواندن، دچار ضعف تحصیلی باشند.
با وجود این بسیاری از دختران نیز مشکلات شدیدی را از opkins & Hodgson Sukhodolsky & Martin میدهند، به طوری که دامنه بروز این مشکلات در دختران به طور میانگین 3 درصد است (کبودین، 1391)، بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش هوش اخلاقی بر کاهش علایم اختلال سلوک در دانشآموزان دختر مرکز کانون تربیت و اصلاح رفتار بهزیستی شهرستان گرگان میباشد.
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر کاهش علایم اختلال سلوک در دانشآموزان دختر مرکز تربیت و اصلاح رفتار بهزیستی شهرستان گرگان بود.