چکیده:
انسان در یک قلمرو ملی با تکیه بر کالاها زندگی میکند؛ کالاها موضوع دانش روز هستند و در طول زمان بر آنها تاکید میشود. نگرانی که در اثر نبود آنها رخ میدهد، تاثیر آنها را در زندگی روزمره مشخص را میکند. درواقع، زندگی با اشیاء، مستلزم بومیسازی، مناسبسازی و جایدهی آنها است. تعاملات انسانها با اشیاء جزئی از فرهنگها است.بنابراین، ارتباط کالاها و مردم و روش قرار دادن کالاها در محیط های خاص است، که فرهنگ مادی متمایز را میسازد. از طرفی دیگر، کالاها با حضور فیزیکی خود در زمانها و مکانهای خاص با تشکیل شبکهای از عناصر فرهنگی ارتباطی، هویت ملی را پایدار میسازند. شبکهای از اتصالات که در آن ارتباطات فرهنگی نهادینه شدهاست و معنای نمادین کالاها را مشخص میکند. در این پژوهش در زمینه فرهنگ مادی کالا و هویت ملی، ابعاد ملی خودرو به عنوان غنیترین نماد صنعت قرن بیستم روشن شدهاست. در جامعهشناسی، عبارات کلیدی فوردیسم و پستفردیسم اهمیت اتومبیل را نشان میدهد. انواع اتومبیل و هویتهایی که به اتومبیل نسبت داده میشود، در شکلگیری فرهنگ مادی نقش بهسزایی دارد و باعث تحتتاثیر قرار گرفتن هویت در قلمرو ملی میشود. روششناسی این پژوهش کیفی است، از نظر نتایج، پژوهشی کاربردی است و در زمره تحقیقات بین رشتهای قرار میگیرد. نتایج تحقیق «ارتباط فرهنگ مادی کالا و هویت در قلمرو ملی» را نشان میدهد. درواقع، کالاهایی، نظیر اتومبیل، میتوانند در هویت ملی ادغام شوند و به شکل عملی و نمادین در قلمروهای ملی سازگار باشند و در ارتباطات عاطفی که عقاید مربوط به فرهنگهای اتومبیل ملی را هماهنگ میکنند،گسترش یابند.
Man lives in a national territory relying on goods; Commodities are the subject of current knowledge and are emphasized over time. Anxiety caused by their absence has a definite effect on their daily lives. In fact, living with objects requires localizing, adapting, and locating them. Human interactions with objects are part of cultures. Therefore, it is the relationship between goods and people and the way goods are placed in specific environments that make a distinct material culture. On the other hand, goods establish their national identity by their physical presence at specific times and places by forming a network of cultural elements of communication. A network of connections in which cultural connections are institutionalized and define the symbolic meaning of goods. In this study on the material culture of goods and national identity, the national dimensions of the automobile as the richest symbol of twentieth century industry have been clarified. In sociology, the key terms Fordism and post-Fordism indicate the importance of the car. The types of cars and the identities that are attributed to the car play an important role in the formation of material culture and affect the identity in the national territory. The methodology of this research is qualitative, in terms of results, it is an applied research and is among the interdisciplinary researches. The results of the research show the "relationship between the material culture of goods and identity in the national territory." Indeed, goods, such as cars, can be integrated into national identities, adapted practically and symbolically to national territories, and expanded into emotional connections that harmonize ideas about national car cultures.
خلاصه ماشینی:
براي انجام اين پژوهش در زمينه فرهنگ مادي کالاهاي نمادين و هويت ملي ، ابعاد ملي اتومبيل به عنوان غني ترين نماد صنعت قرن بيستم روشن شده است .
براي انجام اين پژوهش در زمينه ارتباط بين فرهنگ مادي کالاهاي نمادين و هويت ملي ، ابعاد ملي چيزي که غني تـرين نماد صنعت قرن بيستم است ، يعني اتومبيل ، روشن شده است .
اين ارتباط عادي بين کالاها و مردم ، روش قرار دادن اشيا در محيط هاي آشنا و ساماندهي ارتباطات بـين مـردم است که فرهنگ هاي مادي متمايز را تشکيل مي دهد.
در اين پژوهش در پي دستيابي به پاسخ اين سه پرسش هستيم : به چه ميزان فرهنگ مادي کالاهاي نمادين در شکل گيري هويت ملي تاثير گذار است ؟ کالاهاي نمادين چگونه ميتوانند در هويت ملي ادغام شوند و در محيط هاي مختلف باعث شکل گيري هويتي پايدار شوند؟ چه عواملي باعث ميشود، نمادهاي بصري چند تعبيري و استعاره هاي روايي، منبـع فرهنگـي مشـترکي بـراي توليد يک تصوير اتومبيل محور باشند؟ مباني نظري ارتباطات اجتماعي و دنياي کالاها کالاها توانمنديهاي ارتباطي عميقي دارند؛ آن ها با مجموعه اي از معاني همراه هستند، «اشياء اغلب موضوع گفتگو هستند و با فراهم کردن نوعي تعامل ، غير از زبان ، واسطه و تسهيل گر تبادلات ميشوند» (٢ :١٩٩٩ ,Dant).
نتيجه گيري در اين پژوهش سعي شده است نشان داده شود که اشيا بخشي از دنياي روزمره ، تصورات نمادين و تجربيات حسي عاطفي هستند؛ که به شکل هويت ملي وجود دارند.