چکیده:
نوسلفیۀ جهادی بر این باور است که تمامی اقدامات جهادی ایشان، پشتوانۀ قرآنی و حدیثی دارد. آنان برای استفاده از عملیات اِنغِماسی، در رابطه با حمله به مجلس شورای اسلامیِ ایران و دیگر کشورهای اسلامی، پنج مبنایِ کلی را اخذ کردهاند. مبنای اول: بنا به آیۀ حاکمیت، تمامی حاکمان کشورهای اسلامی کافر به کفرِ اکبرند. مبنای دوم: ایران و دیگر کشورهای اسلامی، دارالکفر هستند. مبنای سوم: دموکراسی، تحاکم به طاغوت است و شهروندان بهسبب شرکت در انتخابات کافرند. مبنای چهارم: قانونگذاری، شرک است و نمایندگانِ مردم، مشرکاند. مبنای پنجم: کسانی که با نمایندگان مرتبط هستند نیز کافرند؛ اما با بررسیهای صورتگرفته بهدست آمد که اولاً: بنا به تفاسیر اهلسنت، واژۀ کفر در آیۀ حاکمیت، کفرِ اصغر است. ثانیاً: بنا به مبنای اهلسنت، ایران و دیگر کشورهای اسلامی، دارالاسلام هستند. ثالثاً: به اجماع فریقین، دموکراسیِ دینی نهتنها شرک نیست؛ بلکه از اصیلترین آموزههای اسلامی است. رابعاً: اصل در تصویب قوانین مجلس ایران، مطابقبودن آن با شرع مقدس است. خامساً: سیرۀ نبوی$ بر مراودۀ مردم با نمایندگان خویش برای بهدست آوردن قوانین بوده است. پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی _ تحلیلی به بررسی موضوع پرداخته است.
Neo-Salafist Jihadies believe that all their jihadist actions have Quranic and Hadithic evidences. They have adopted five general principles for using the suicide operations. In the case of their attacks to the Parliament of the Islamic Republic of Iran and other Islamic countries as the following: 1- these attacks are on the bases of the sovereignty verse in the Quran, all the rulers in Islamic countries are absolute infidels. 2- Iran and other Islamic countries are Dar al-Kufr. 3- Democracy equals to tyranny, and citizens participating in elections are infidels. 4- Legislation is polytheism and the representatives of the people are polytheists. 5- Those who are related to the representatives are also infidels. We can disprove these claims as it follows: firstly: According to Sunni interpretations, the word infidelity in "the verse of sovereignty" means minor infidelity. Second: According to Sunni principles, Iran and other Islamic countries are Dar al-Islam. Third: According to the consensus of Sunni and Shia, democracy is not only polytheism; rather, it is one of the most original Islamic teachings. Fourth: the laws of the Iranian parliament must be in accordance with the holy sharia. Fifth: The prophetic tradition shows that people were interacting with their representatives to obtain laws. The present study has investigated this subject in a descriptive-analytical manner.