چکیده:
نوع نگرش مخاطبان عامل اصلی اثرگذاری بر رفتار انتخاب کاربران است. پیامهای منتشرشده توسط رسانهها قادرند ذهنیت مخاطبان را نسبت به ایدهها و محصولات مختلف شکل دهند و یا اینکه در باورهای رایج تغییراتی را به وجود آورند. از آنجا که ذهنیت شکل گرفته تحت تأثیر این فضا میتواند بر حوزههای گوناگونی از جمله طراحی کالبدی معماری نیز اثرگذار باشد، بنابراین نیاز است تا شناخت و درک بهتری از نگرش کاربران فضای رسانهای نسبت به عوامل مؤثر بر انتخاب مخاطبان و عناصر کالبدی معماری صورت گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل اثرگذاری قصد و انتخاب مخاطبان (تحت تأثیر فضای رسانهای) بر تحولات کالبدی معماری معاصر ایران است. برای انجام این مطالعه، پس از استخراج عوامل مؤثر بر قصد و انتخاب مخاطبان رسانه با استفاده از رویکرد تحلیل نشانه شناختی، مؤلفههای کالبدی معماری شناسایی شدهاند. در ادامه تأثیر قصد و انتخاب مخاطبان بر کالبد معماری معاصر با استفاده از روش تحلیل توصیفی-همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری تحلیل شدهاست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عوامل اثرگذار بر قصد و انتخاب مخاطبان رسانه بر کالبد معماری معاصر تأثیر مثبت و معنادار آماری دارند. افزون بر این یافتهها نشان میدهند که عوامل اثرگذار بر قصد و انتخاب مخاطبان به ترتیب اولویت عبارتاند از قابلیتها و ظرفیتها در بهکارگیری رسانه، محتوای فضای رسانهای و اقتضائات آن، زمینه فردی و شخصیتی معمار و تحلیل فضای جامعه معماری. همچنین از منظر بعد کالبدی نیز مؤلفههای شکلدهنده کالبد معماری متأثر از فضای رسانهای به ترتیب اهمیت شامل عملکرد، هویت، نظم/بینظمی، جذابیت/دافعه و محیطزیست هستند.
The type of audience attitude is the main factor influencing the behavior of users' choices. Messages published by the media can shape the audience's mindset. Since the mentality formed under the influence of this space can affect various areas, including the architecture physical design, so it is necessary to better understand the attitude of users of media space to the factors affecting the choice of audience and architecture physical elements. The purpose of this study is to analyze the effect of intention and audience choice on the physical developments of contemporary Iranian architecture. For this purpose, after extracting the factors affecting the intention and selection of media audiences, the architecture physical components were identified using thematic analysis. Then, effect of audience intention and choice on the body of contemporary architecture has been studied. The results indicate that the factors affecting the intention and choice of media audiences have a positive and significant effect on the body of contemporary architecture. In addition, the findings show that the factors affecting the intention and choice of the audience, in order of priority, are the capabilities and capacities in using the media, the content of the media space and its requirements, the individual and personality background of the architect and the analysis of the architectural community. Also from the perspective of the physical dimension, the components that shape the architectural body are influenced by the media space including function, identity, order/disorder, attractiveness/repulsion, and environment.
خلاصه ماشینی:
تأثير انتخاب هاي مخاطبان بر تحولات کالبدي معماري معاصر ايران تحت فضاي رسانه اي مليحه جاويدمهر سيد رحمان اقبالي حسن ذوالفقارزاده چکيده نوع نگرش مخاطبان عامل اصلي اثرگذاري بر رفتار انتخاب کاربران است .
از آنجا که ذهنيت شکل گرفته تحت تأثير اين فضا ميتوانـد بر حوزه هاي گوناگوني از جمله طراحي کالبدي معماري نيـز اثرگـذار باشـد، بنـابراين نيـاز اسـت تـا شناخت و درک بهتري از نگرش کاربران فضاي رسانه اي نسبت به عوامل مؤثر بر انتخـاب مخاطبـان و عناصر کالبدي معماري صورت گيرد.
براي انجام ايـن مطالعه ، پس از استخراج عوامل مؤثر بر قصد و انتخاب مخاطبان رسانه بـا اسـتفاده از رويکـرد تحليـل نشانه شناختي، مؤلفه هاي کالبدي معماري شناسايي شده اند.
از ايـن جهت ، نوآوري پژوهش حاضر از جنبه هاي ذيل قابل ذکر است : نحوه اثرگذاري رسانه بر قصد و انتخاب مخاطبان شناسايي مؤلفه هاي شکل دهنده کالبد معماري تحت تأثير فضاي رسانه اي نحوه اثرگذاري قصد و انتخاب مخاطبان بر طراحي کالبدي معماري معاصر ايران تحليل روابط آماري ميان عوامل مربوط به قصد و انتخـاب مخاطبـان و مؤلفـه هـاي کالبـدي معماري معاصر جدول ١.
در بخش دوم (تحليل کمي)، اثرگذاري انتخاب مخاطبان تحت تأثير فضاي رسـانه اي بـر کالبـد معماري معاصر ايران ارزيابي شده اسـت .
سنجش فرضيه هاي فرعي-تحليل مسيرهاي روابط بيروني )به تصویرصفحه مراجعه شود) نتيجه گيري پژوهش حاضر به دنبال تبيين اين موضوع بوده اسـت کـه انتخـاب هـاي مخاطبـان بـا اثرپـذيري از فضاي رسانه اي چگونه باعث به وجود آمدن تحولات کالبدي معماري در دوره معاصـر مـيشـوند.