چکیده:
هدف از مقاله حاضر بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت های زندگی (مدیریت خشم، جرات آموزی و آرام سازی) بر کاهش خشم و افزایش جراتمندی بیماران مبتلا به دیابت بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع کاربردی و ازلحاظ شیوهی اجرا از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی بیماران دیابتی استان گیلان تشکیل دادند. حجم نمونه تحقیق 24 نفر از بیماران دیابتی استان گیلان تشکیل دادند که در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت نمونه گیری در دسترس و گمارش تصادفی بود. ابزار گرد آوری داده های تحقیق پرسشنامه های خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) و جرات مندی راتوس بودند که یافته های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارت های زندگی بر کاهش خشم تاثیر گذار بوده است که بیشترین تاثیر با توجه به مجذور اتا در شاخص خلق و خوی به دست آمده است. (37/0) همچنین آموزش گروهی مهارت های زندگی بر جرات مندی بیماران دیابتی تاثیر گذار بوده است که مجذور اتای به دست آمده در این شاخص برابر با (23/0) به دست آمده است.
The aim of this article was to investigate the effect of group life skills training (anger management, assertiveness and relaxation) on reducing anger and increasing the courage of patients with diabetes. The present study was applied in terms of purpose and pre-test-post-test with a control group in terms of implementation method. The statistical population of the present study consisted of all diabetic patients in Guilan. The sample size of the study consisted of 24 diabetic patients in Guilan province who were divided into two experimental and control groups. The sampling method in this study was available sampling and random assignment. The data collection tools were Spielberger Anger Questionnaire (STAXI-2) and Ratus Courage Questionnaire. The findings were analyzed using analysis of covariance. The results showed that group training in life skills was effective in reducing anger. The greatest effect is obtained with respect to the ETA squares in the mood index. (0.37) Also, group training of life skills has been effective on the courage of diabetic patients that the square of the eta obtained in this index is equal to (0.23).
خلاصه ماشینی:
تاثیر آموزش گروهی مهارت های زندگی بر کاهش خشم و افزایش جرأت ورزی بیماران مبتلا به دیابت در استان گیلان Impact of group training on life skills and anger reduction and assertiveness promotion of diabetic patients in, Guilan provence عباس صادقی * دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان.
ابزار گرد آوری داده های تحقیق پرسشنامه های خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) و جرأت مندی راتوس بودند که یافته های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارت های زندگی بر کاهش خشم تاثیر گذار بوده است که بیشترین تاثیر با توجه به مجذور اتا در شاخص خلق و خوی به دست آمده است.
Abstract مهارت های زندگی، خشم، جرأت ورزی، بیماران دیابتی The aim of this article was to investigate the effect of group life skills training (anger management, assertiveness and relaxation) on reducing anger and increasing the courage of patients with diabetes.
گری و تامبورلان و داويدسون 3 (2006) نشان دادند كه آموزش مهارت هاي زندگي باعث مهار بيشتري ديابت در بيماران مي شود و كيفيت زندگي آنها را به شدت افزايش می دهد؛ با توجه به مطالب ارائه شده و تحقیقات انجام شده در این زمینه این تحقیق در پی بررسی این سوال است که آموزش گروهی مهارت های زندگی بر کاهش خشم و افزایش جرأت ورزی بیماران مبتلا به دیابت تا چه میزان می تواند تاثیر گذار ب > روش پ > پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع کاربردی و ازلحاظ شیوهی اجرا از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.