چکیده:
در شرایط کنونی، استارتاپهای فناوری موفق تبدیل به موتور رشد اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اینترنتی شدهاند و توسعه اخیر اکوسیستمهای استارتاپ در سراسر جهان، نتایج چشمگیری در آینده اقتصاد جهانی خواهد داشت. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و معیارهای ارتقا و رشد استارتاپهای مبتنی بر اینترنت با استفاده از تکنیک دلفی فازی است؛ بنابراین پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش با استفاده از نظرسنجی از 25 خبره صاحبنظر و صاحبان کسب و کارهای استارتاپی آنلاین از میان 5 بعد و 48 معیار شناسایی شده با غربالگری دلفی فازی تعداد معیارها به 22 معیار تقلیل یافت.
In the present situation, successful technology startups have become the growth engine of information economy and internet economy, and the recent development of startup ecosystems around the world will have significant results in the future of the global economy. The aim of this study was to identify the dimensions and criteria for the promotion and growth of Internet-based startups using fuzzy Delphi technique. Therefore, after reviewing the theoretical foundations and background of the research using a survey of 25 experts and owners of online startup businesses from 5 dimensions and 48 criteria identified by fuzzy Delphi screening, the number of criteria was reduced to 22 criteria.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسايي ابعاد و معيارهاي ارتقا و رشد استارتاپ هاي مبتني بر اينترنت با استفاده از تکنيک دلفي فازي است ؛ بنابراين پس از بررسي مباني نظري و پيشينه پژوهش با استفاده از نظرسنجي از ٢٥ خبره صاحبنظر و صاحبان کسب و کارهاي استارتاپي آنلاين از ميان ٥ بعد و ٤٨ معيار شناسايي شده با غربالگري دلفي فازي تعداد معيارها به ٢٢ معيار تقليل يافت .
در بخش دولتي کشورهاي پيشرفته ، بيش از ٣٠ سال است که توسعه مراکز رشد کسب و کارها به عنوان سياست و راهکاري پرطرفدار براي پرورش کارآفريني و در نتيجه ، توسعه پايدار از طريق ايجاد شغل مطرح شده اند و فعاليت اين مراکز در رشد اقتصادي مانند کاتاليزور عمل ميکند (پرومر و همکاران ، ٢٠٢٠).
)، اما پژوهشي که به شناسايي عوامل تأثيرگذار در ارتقاء و رشد استارتاپ هاي مبتني بر اينترنت در اکوسيستم استارتاپي ايران با رويکرد دلفي فازي، پرداخته باشد صورت نپذيرفته است ؛ که همين امر مشوق محقق به انجام پژوهش حاضر شد.
استارتاپ ها در مراحل رشد به دليل نداشتن داراييهاي مشهود يا اعتبار کافي و ناشناخته بودن براي جذب سرمايه از منابع وام دهنده مانند بانک ها نميتوانند استفاده کنند؛ بنابراين اين ايده پردازان بايد به دنبال سرمايه گذاران ريسک پذير يا جسوري باشند که حاضر هستند در بلندمدت از کسب وکارهاي نوپا حمايت مالي کرده و به آن ها در زمينه هاي مختلف مديريت ، بازاريابي ، حسابداري، فناوري، طراحي محصول ، مسائل حقوقي و ...
لذا در اين مقاله سعي شده است مباحث مربوط به تامين مالي از طريق صندوق هاي سرمايه گذاري خطرپذير براي رشد و توسعه استارتاپ ها پرداخته شود.