چکیده:
کنداکتور (جدول پخش) برنامه در تلویزیون خروجی اصلی سیاستگذاری تلویزیون است که نقش
مهمی در ایجاد هویت و تقویت برند دارد؛ اماء در تطور تاریخی تلویزیون و عبور از انحصار (کمیابی)
به رقابت (دسترسی) و در نهایت تکثر (فراوانی) یا پساشبکه, جایگاه و اهمیت کنداکتور در تلویزیون در
معرض تهدید قرار گرفت. درواقع تکثر کانونهای تولید محتوا بههمراه پیشرفتهای فنّاوری دوران
دیجیتال, که کنترل و راحتی دیدهشدن محتوا را در زمان و مکان و دستگاه مطلوب مخاطب به ارمغان
میآوردند. کنداکتور تلویزیون بیش|ازپیش مورد تهدید واقع شد. این پژوهش کیفی با رویکرد
تاریخی و روش مطالعه تطبیقی, ضمن مرور تطور تاریخی کنداکتور در تلویزیون, تحولات و دگرگونیهای
مفهومی آن را بررسی میکند. یافتههای این مقاله نشان میدهد. با موج دیجیتالیشدن,ء نگرانی
دربارة آیندة تلویزیون سنتی (خطی) وجود دارد؛ چون» نهتنها تلویزیون با رقبای جدیدی مواجه است.
بلکه خود تلویزیون نیز با اراة خدمات اینترنتی و غیرخطی (آنلاین) به روشهای مختلف در حال تغییر
درونی است. بااینحالء برخلاف ادعاهاء کنداکتورء بهعنوان هستة اصلی مفهومی جربان تلویزیون و
ریتمدهندة زندگی روزمره. امری منسوخشده نیست؛ بلکه مفهوم کنداکتور و جریان کماکان نقش مهم
و محوری در صنعت تلویزیون خطی و غیر خطی دارد.
Scheduling (programs selection and timing) is the main output of television policy, which plays an important role in creating identity and strengthening the TV brand; but in the historical evolution of television and the transition from monopoly (scarcity) to competition (availability) and eventually proliferation (plenty) or post-networking, the scheduling as the main pillar of TV has fundamentally been threatened. In fact, the proliferation of content production hubs, along with advances in digital technologies that made it easy and convenient to view content at the desired time, place, and device, made the position of the scheduling even more threatened.This qualitative research with historical approach and documentary analysis method, also using audience measurement statistics and in-depth interviews with 7 broadcast schedule managers in IRIBTV, while reviewing the position of the schedule on television, examines the developments and changes in the scheduling historically. This study addresses the broader question of how television is growing and developing in the post-network era. The findings of this study show that contrary to the claims that the art of scheduling is obsolete and fruitless in the era of pluralism, scheduling is still important and pivotal in the TV industry that actively and artistically responds to the audience and environmental changes. Data modifies its tools and provides and develops new tools for itself.