چکیده:
زمینه و هدف: با تمرکز فزاینده بر شناسایی و ارزیابی خطرها در سازمانها، مدیریت ریسک به اولویت استراتژیک مهمی تبدیل شده است. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی حوزهای مغفول در این زمینه است؛ یعنی حوزه مدیریت منابع انسانی. بر همین اساس، پژوهش حاضر به مطالعه ارزیابی ریسک منابع انسانی در یکی از سازمانهای دولتی پرداخته است.
روش: از آنجا که هدف این پژوهش، انتشار دانش موجود در زمینه ریسک منابع انسانی است، از نظر هدف توسعهای است و با توجه به ماهیت دادهها، جزء طرحهای آمیخته. جامعه آماریِ بخشِ کیفی، متون علمی و خبرگان دانشگاهی و سازمانی بوده است. جامعه آماریِ بخش کمّی نیز، کلیه کارکنان اداره امور مالیاتی استان آذربایجان غربی است که تعداد آنها 812 نفر گزارش شده است. ابزار سنجش، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه بوده است.
یافتهها: در بخش کیفی، با بهرهگیری از روش تحلیل تم، ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای ریسک منابع انسانی شناسایی شد. در بخش کمّی نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، ضمن بررسی و تأیید شاخصها و ابعاد مدل ریسک منابع انسانی، اولویت آنها در سازمان امور مالیاتی آذربایجان غربی بررسی شد تا مدیران سازمان، ضمن شناسایی ریسکهای بسیار مهم منابع انسانی در سازمان خود، برای کنترل آن برنامهریزی کنند. مدل ارائهشده از 4 بُعد، 14 مؤلفه و 40 شاخص تشکیل شده است.
نتیجهگیری: در این پژوهش، پس از شناسایی ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای ریسک منابع انسانی، الگویی طراحی شد؛ سپس این الگو برای ارزیابی، در یکی از سازمانهای دولتی به اجرا درآمد. این ارزیابی به مدیران سازمانها کمک میکند که با شناسایی و رتبهبندی وضعیت ریسکهای یاد شده، شاخصهای مدل را بهگونهای تعدیل کنند که به کنترل ریسکهای موجود منجر شود.
Background & Purpose: With an increasing focus on identifying and assessing risks in
organizations, risk management has become a key strategic priority. The purpose of this study is
to investigate a neglected field, namely HRM. Thus, this paper has studied the HR risk
management in a public organization.
Methodology: Since the purpose of this study is to disseminate existing knowledge in the field
of human resource risk, this study is developmental in terms of purpose; and due to the nature of
the data, it is a mixed study. The statistical community in the qualitative section includes
scientific texts, and academic and organizational experts. The statistical population in the
quantitative part also included all employees of the Tax Affairs Department of West Azerbaijan
Province, numbering 812 people. The measurement tool was a semi-structured interview and a
questionnaire.
Findings: In the qualitative part, using the theme analysis method, dimensions, components and
HR risk indicators were identified. In the quantitative part, using confirmatory factor analysis,
while examining and confirming the indicators and dimensions of HR risk model, their priority
in the West Azerbaijan Tax Affairs Organization was examined, so that the managers of the
organization Plan to control the most important HR risks. The proposed model has 4
dimensions, 14 components and 40 indicators.
Conclusion: In this study, while identifying the dimensions, components and indicators of HR
risk, the presented model was evaluated in a public organization. This evaluation enables the
managers to identify and rank the status of the mentioned risks in the organization, to adjust the
model indicators in a way that leads to the control of the risks in the organization.