چکیده:
سواد مالی از استراتژی های مختلف مالی در کشورهای مختلف جهان می باشد و به شدت در دنیای امروز مورد توجه قرار گرفته است. در دنیای امروز و حسب اقتضائات و الزامات تکنولوژیک و اقتصادی حاکم بر زندگی بشر، مسئولیت نظامهای تعلیم و تربیت رسمی و عمومی مضاعف شده، به طوری که ملاحظات خاصی را در باب نهادها، محتوا، برنامه ها و روشهای تعلیم و تربیت پیشروی برنامه ریزان آموزشی قرار داده است. بنابراین نیاز است تا سواد مالی همواره از دوران کودکی تا بزرگسالی مورد عنایت و توجه قرار گیرد. از اینرو در این پژوهش هدف اصلی مروری بر سواد مالی می باشد که در ادامه بدان پرداخته می شود. بر اساس مرور مباحث مربوط به سواد مالی، افراد دارای سواد مالی به احتمال بیشتری به فکر برنامهریزی مالی برای دوران بازنشستگی و استفاده از داراییهای فعلی خود برای سرمایهگذاری در بازار سهام هستند و قدرت تحلیل بالاتری نسبت به مسائل اقتصادی دارند و تمامی این موارد نیازمند آموزش از دوران کودکی و توجه به این مهم در نظام های آموزشی است که در کنار سواد نوشتن و خواندن به دانش آموزان سواد مالی را بیاموزند تا از فواید این مهم نه تنها افراد بلکه تمامی جامعه بهره مندی شوند.
خلاصه ماشینی:
بر اساس مرور مباحث مربوط به سواد مالي، افراد داراي سواد مالي به احتمال بيشتري به فکر برنامه ريزي مالي براي دوران بازنشستگي و استفاده از داراييهاي فعلي خود براي سرمايه گذاري در بازار سهام هستند و قدرت تحليل بالاتري نسبت به مسائل اقتصادي دارند و تمامي اين موارد نيازمند آموزش از دوران کودکي و توجه به اين مهم در نظام هاي آموزشي است که در کنار سواد نوشتن و خواندن به دانش آموزان سواد مالي را بياموزند تا از فوايد اين مهم نه تنها افراد بلکه تمامي جامعه بهره مندي شوند.
سواد مالي همچنين دربرگيرنده توانايي تمييز گذاردن ميان انتخابهاي مالي، بحث و تبادل نظر در مورد پول و موضوعات مالي بدون (با وجود) زحمت ، برنامه ريزي براي آينده و به طور شايسته به رخ دادهاي زندگي که تصميم هاي روزمره مالي را تحت تأثير قرار مي دهند شامل رويدادهاي اقتصاد کلان واکنش نشان دادن است (کود و همکاران ، ٢٠٠٠؛ به نقل از قالمق ، ١٣٩٨).
(2010 4 Nector 5 Oecd 6 Pang اهميت سواد مالي اهميت سواد مالي در کشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه در حال افزايش است و سياست گذاران در پي آن منابع خود را به حوزه برنامه هاي تحصيلات مالي و ارتقاي آن تخصيص مي دهند (تفتيان ، ١٣٩٦).
پيغامي و توراني (١٣٩٠) نيز در پژوهشي تحت عنوان نقش برنامۀ درسي اقتصاد در برنامۀ تعليم و تربيت رسمي و عمومي دنيا، ارائه يک برنامۀ عمل به اين نتايج دست يافته اند که سواد مالي در برنامه هاي درسي کشور مغفول مانده است .