چکیده:
دو بُنگرایی یا دوگانهباوری، اعتقاد به وجود دو مبدأ خیر و شر در نظام هستی، از باورهای قدیم آریاییان بهشمار میآید. درگاتها یا سرودهای زرتشت که کُهنترین بخش اوستا است، دوبُنگرایی به صورت تقابل دو روانِ همزاد جلوهگر گشته است؛ سپندمینو یا روان مقدس در برابر انگرهمینو یا روان پلید قرار میگیرد. چگونگی آفرینش این دو روانِ همزاد به عنوان مبانی یزدانشناسی در دینِ زرتشت و حدِ مسئولیت اهورامزدا در ایجاد این دو روحِ مقدس و پلید از جمله مسائلی است که همواره محل اختلاف صاحبنظران بوده است؛ چنانکه برخی به دو بُنی بودن کیش زرتشت باور دارند و برخی دیگر آن را کیشی یگانهباور میدانند. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و تأمل در اندیشهها و دلایل صاحبنظران مختلف در مورد چگونگی ایجاد روان پلید، یگانگی یا عدم یگانگی اهورامزدا و روحِ مقدس و نیز تضاد و ستیز این دو روان میپردازد. اگرچه زرتشت، اهورامزدا را به عنوان خدای برتر که یگانه منشأ آفرینش است معرفی میکند، اما از اندیشة دوگانهباوری آریاییان چندان فاصله نمیگیرد و این دوباوری را در نظام اخلاقی نوین خود بهکار میگیرد؛ آنچنان که در بُعد نظری دینی یگانهباور است و تنها در عمل که اساس آن انتخاب میان نیک و بد است به دوگانگی گرایش دارد.
The dualism, the belief in the existence of two good and evil power in the world of existence, is one of the ancient Aryan beliefs. In Gathas, the oldest part of the Avesta, dualism emerges as confrontation between twin spirits: Sepanta Mainyu (sacred spirit) opposes to Angra Mainyu (evil spirit). How these two spirits are created is considered as a basic in Zoroastrianism theology and to what extent Ahura-Mazda is responsible for creation of these two power is one issue that the scholars have different answers for it- some believes that Zoroastrianism is a dualism religion, and others tell that it is a monotheism one. This research by descriptive-analytical method tries to study the ideas of scholars about the creation of evil spirit, oneness or non-oneness of Ahura-Mazda and the Sacred Spirit, as well as the contradiction of these two spirits. Although ZaraƟustra identifies Ahura-Mazda as the supreme god who is the origin of creation, he does not leave the dualistic idea of Aryan beliefs and applies it in his new moral system. Zoroastrianism is monotheism religion in theory but in religious law which is based on the choice of good and evil it is a dualism religion.