چکیده:
ازدواج دختران در دوران کودکی، چالشی در مناطق کمتر توسعهیافته و مسئلهای اجتماعی است که در بخشهای مختلف جهان، زندگی زنان و کودکدختران را تحت تاثیر قرار داده است. هدف این پژوهش، تفسیر دلایل زنان شهر چابهار از تجربۀ کودکهمسری است که با روششناسی کیفی و با استفاده از روش نظریۀ زمینهای انجام شده است. پژوهش حاضر با ابتنای بر روش نظریۀ زمینهای، به درک معنای ذهنی 28 نفر از زنان شهر چابهار نسبت به تجربۀ کودکهمسری و شرایط علی، مداخلهای و بافتی در بازنمایی تجربه زیستۀ کودکهمسری مبتنی بر فقر پرداخته است. به این منظور با 28 نفر از زنان شهرستان چابهار که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده بودند، مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته انجام شد. فقر اقتصادی، فقر فرهنگی-آموزشی، شرایط نابسامان خانوادگی و تبعیض جنسیتی، شرایط علّی ازدواج دختران در سنین کودکی را فراهم ساخته است. شرایطه مداخلهگر (فقر زنان سرپرست خانوار و چهرۀ زنانه فقر) و شرایط بافتی (فقر شهری، زیستمکان ناامن و مردسالاری هنجاری) نیز ازدواج کودکان را زمینهسازی و تسهیل کرده است. همچنین تحلیل دادهها با نظام کدگذاری سهسطحی باز، محوری و گزینشی نشان داد که مقولۀ مرکزی منتزع از ازدواج کودکان در بین افراد مورد مطالعه، «فقر مضاعف و کودکهمسری چندوجهی» است. یافتهها بر این دلالت داشتند که ازدواج در کودکی، دختران را در معرض انوع آسیبهای آشکار و غیر مستقیم از جمله کودکمادری، کودکبیوهگی، خشونت خانگی، بازماندگی تحصیلی، بازتولید چرخۀ فقر، افسردگی مفرط و انزوای اجتماعی قرار میدهد.
marriage of young girls during childhood is a social issue which has affected the lives of women and young girls in different parts of the world. the aim of this research is to discover the interpretations and rationales of the women in the city of chabahar regarding their experience of child marriage through a qualitative methodology and grounded theory approach. to this end, using a theoretical sampling method, 28 young girls in chabahar county were chosen and deep and semi-structured interviews were carried out with them. the categories that provided the causal conditions for the marriage of young girls during childhood years were financial poverty, cultural/educational poverty, unfavorable family circumstances, and gender discrimination. in addition, interventional conditions (poverty of female heads of household, and the femininity of poverty) and contextual conditions (urban poverty, unfriendly living environments, and normalized patriarchy) have become a background for and facilitated the marriage of young girls. moreover, data analysis using open, axial, and selective coding showed that the central category abstracted from the marriage of young girls in the sample is “extreme poverty, and multifaceted child marriage”. the findings implied that child marriages expose young girls to different kinds of obvious and indirect distressful situations, including child motherhood, child widowhood, domestic violence, dropping out of school, reinforcement of the cycle of poverty, severe depression, and social isolation.