چکیده:
زمینه و هدف: بانکها با توجه به وظائف ذاتی خود نسبت به ارائه خدمات به مشتریان اقدام مینمایند؛ اما در این بین، دارای وظایف دیگری در سطح ملی و فراملی مانند ارائه گزارشات مرتبط به پولشویی و تامین مالی گروههای تروریستی و پیشگیری از آن نیز هستند که توفیق در آن بستگی به توانایی کشورها در تصویب مقررات منطبق با استانداردها و بایستههای جهانی و برقراری سازوکارهایی برای اجرای کامل این مقررات دارد. هدف استفاده از استانداردهای رهنمودهای گروه ویژه اقدام مالی در جلوگیری از سوءاستفاده گروههای تروریستی میباشد. روششناسی: نوع تحقیق حاضر بر اساس هدف توصیفی و تحلیلی است. ابزارگردآوری اطلاعات در این روش با استفاده از فیشبرداری از کتب و مقالات و پایاننامههای داخلی است. یافتهها: راهکارهای مناسب در مقوله رازداری در صنعت بانکداری با هدف جلوگیری از سوءاستفاده گروههای تروریستی، پیوستن به کنوانسیونهای بینالمللی مانند کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم، بکارگیری توصیههای 40 گانه گروه ویژه اقدام مالی علی الخصوص توسط بانکها، استفاده از تجارت سایر کشورها در پیادهسازی تکنیکهای پیشگیرانة در تامین مالی تروریسم، ایجاد برخی تغییرات در قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، نقل و انتقالات الکترونیکی و ارزهای مجازی، توجه به آموزش کارکنان بانکها میباشد. نتیجهگیری: رازداری در صنعت بانکداری قاعدهای است که در سطح جهانی و تقریبا در همه کشورها پذیرفته شده است، اما استثنائات متعدد و گوناگونی بر آن وجود دارد. مهمترین استثنا در حوزه مبارزه با تامین مالی تروریسم است. عدم الحاق ایران به کنوانسیون بینالمللی مبارزه با تامین مالی تروریسم و شناسایی مفهوم تروریسم به عنوان یک رفتار مجرمانة مستقل و در نهایت، فقدان سیاستهای جنایی پیشگیرانة افتراقی درخصوص لزوم معکوس شدن اصل رازداری بانکی در مبارزه با تروریست اقتصادی، دلالت بر وجود تضاد در سیاست جنایی ایران با رویکرد جامعة جهانی دارد.
Field and Aims: Banks provide services to customers according to their inherent duties; But in the meantime, they have other responsibilities at the national and transnational levels, such as reporting on money laundering and financing terrorist groups and preventing them, the success of which depends on the ability of countries to pass regulations in line with international standards and requirements. Establish mechanisms for the full implementation of these regulations. One of these standards is the Financial Action Task Force guidelines. Methodology:The type of research is based on descriptive and analytical purpose. The data collection tool in this method is by taking notes from internal books, articles and dissertations. Findings: Appropriate solutions in the field of confidentiality in the banking industry with the aim of preventing the abuse of terrorist groups, adherence to international conventions such as the Palermo Convention and the Convention for the Suppression of the Financing of Terrorism, application of 40 recommendations of the Financial Action Task Force, especially by banks, trade of other countries In implementing preventive techniques in financing terrorism, making some changes in the law on combating the financing of terrorism, electronic transfers and virtual currencies, attention is paid to the training of bank employees. conclusion: Confidentiality in the banking industry is a rule that is universally accepted in almost all countries, but there are many exceptions to it. The most important exception is in the fight against terrorist financing. Iran's non-accession to the International Convention for the Suppression of the Financing of Terrorism and the recognition of the concept of terrorism as an independent criminal act and, ultimately, the lack of discriminatory preventive criminal policies Iran's criminal policy is in line with the approach of the international community.
خلاصه ماشینی:
معکوس شدن اصل رازداري بانکي در جرم پولشوئي و تامين مالي تروريسم در پرتو توصيه هاي گروه ويژه اقدام مالي سيده آتيه صابرمعاش ١ تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٢/٠٨ بهروز جوانمرد٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٤/١٠ نوع مقاله : پژوهشي چکيده : زمينه و هدف : بانکها با توجه به وظائف ذاتي خود نسبت به ارائه خدمات به مشتريان اقدام مينمايند؛ امـا در اين بين ، داراي وظايف ديگري در سطح ملي و فراملي مانند ارائه گزارشات مرتبط به پول شويي و تامين مالي گروه هاي تروريستي و پيشگيري از آن نيز هسـتند کـه توفيـق در آن بسـتگي بـه توانـايي کشـورها در تصويب مقررات منطبق با استانداردها و بايسته هاي جهاني و برقراري سازوکارهايي براي اجراي کامل ايـن مقـررات دارد.
يافته ها: راهکارهاي مناسب در مقوله رازداري در صنعت بانکداري بـا هـدف جلـوگيري از سـوءاسـتفاده گروه هاي تروريستي، پيوستن به کنوانسيون هاي بين المللي مانند کنوانسيون پالرمو و کنوانسـيون منـع تـأمين مالي تروريسم ، بکارگيري توصيه هاي ٤٠ گانه گروه ويـژه اقـدام مـالي علـي الخصـوص توسـط بانـک هـا، استفاده از تجارت ساير کشورها در پياده سازي تکنيک هاي پيشگيرانۀ در تأمين مالي تروريسم ، ايجاد برخي تغييرات در قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم ، نقل و انتقالات الکترونيکي و ارزهـاي مجـازي، وجـه بـه آموزش کارکنان بانکها ميباشد.
عدم الحاق ايران بـه کنوانسـيون بـين المللـي مبـارزه بـا تـأمين مـالي تروريسـم و شناسايي مفهوم تروريسم به عنوان يـک رفتـار مجرمانـۀ مسـتقل و در نهايـت ، فقـدان سياسـت هـاي جنـايي پيشگيرانۀ افتراقي درخصوص لزوم معکوس شدن اصل رازداري بانکي در مبارزه بـا تروريسـت اقتصـادي ، دلالت بر وجود تضاد در سياست جنايي ايران با رويکرد جامعۀ جهاني دارد.