چکیده:
زمینه و هدف: شناخت مولفههای تاثیرگذار در توسعه منابع انسانی بهعنوان یک سرمایه ارزشمند در فراجا برای پیشگیری انتظامی از جرم جهت رسیدن به اهداف مورد انتظار، موضوع بسیار با اهمیتی است، که پژوهش با هدف دستیابی به آنهاانجام شده است. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت دادهها کیفی-کمی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی _ تحلیلی میباشد. جامعه آماری کیفی شامل نخبگان پلیس در حوزه پیشگیری از جرم میباشد که با روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع نظری، 14 نفر به عنوان نمونه انتخاب و ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود، دادهها نیز به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم افزار "مکس کیودا" مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت در کمی جامعه آماری 139 نفر مشتمل بر فرماندهان و کارشناسان خبره که به روش نمونهگیری طبقهای به صورت تصادفی، 102 نفر از آنها انتخاب، همچنین ابزارگرد آوری پرسشنامه محقق ساخته بود وتحلیل داده هابا استفاده از نرم افزار "ایموس"صورت پذیرفت. یافتهها: در بخش کیفی مولفهها در قالب 3 مضمون اصلی و 25مضمون فرعی دسته بندی در بخش کمی از طریق تحلیل خروجی پرسشنامهها مشخص شد، مولفههای شناسایی شده در سطح مطلوب میباشند. نتیجهگیری: مولفههای شناسایی شده شناخت مناسبی برای توسعه دانش و ارتقاء مهارت در روسای پلیس پیشگیری در کشور ایجاد و دست یابی به روشهای بهبود نگرش بستر مناسبی برای توسعه در حوزههای دانشی و مهارتی پیشگیری انتظامی بوجود خواهد آورد.
Background and Aim: Recognizing the influential components in human resource development as a valuable asset beyond disciplinary prevention of crime to achieve the expected goals, is a very important issue, which research has been done to achieve them.Method: The research is qualitative-quantitative in terms of applied purpose and descriptive-analytical in terms of data collection method. Qualitative statistical population includes police elites in the field of crime prevention. Using purposive sampling method and theoretical saturation principle, 14 people were selected as a sample and data collection tool was a semi-structured interview. Using "Max Kyoda" software was analyzed in a small statistical population of 139 people, including commanders and experts, 102 of whom were selected by stratified random sampling method, as well as a researcher-made questionnaire. Data analysis was performed using "Emos" software.Results: In the qualitative part, the components in the form of 3 main themes and 25 sub-themes were classified in the quantitative part through the analysis of the output of the questionnaires. The identified components are at the desired level.Conclusion: The identified components will provide a good understanding for the development of knowledge and skills development in the heads of prevention police in the country and the establishment of methods to improve attitudes will create a suitable platform for development in knowledge and skills of disciplinary prevention
خلاصه ماشینی:
جيمسون ١ و همکاران (٢٠٠٠) در پژوهش خود باعنوان «تحليل شـايستگي آموزش نيروي انتظامي و ارتباط آن با تفريح به عنوان مداخله در پيشگيري از جرم جوانان » که در ايالات متحده آمريکا به دنبال افزايش جرم در ميان جوانان و باهدف بررسـي جنبه هاي روابط اجتماعي آموزش پليس پيشـگيري صورت پذيرفته به اين نتيجه دســت يافتند که بســياري از اولويت هايي که در آموزش منابع انســاني قرار ميگيرد، بر رويه هاي سنتي اجراي قانون است (يعني مهارت هاي لازم براي انجام مداخله در جرم در نقطه بحران ) و اولويت کمتري به نوع آموزش منابع انســاني داده مي شــود آموزش هاي که جنبه پيشـگيرانه دارد و درک وسـيع تري از نقش افسر پليس در يک محيط فرهنگي ايجاد مي کند و باعث شـناسـايي علل وقوع جرم مي شود؛ از جمله دلايل افزايش جرم را نبود آموزش هاي پيشگيرانه به منابع انساني خود، معرفي کرده است .