چکیده:
هدف و زمینه: هدف از پژوهش حاضر ارائه سبک رهبری مناسب برای فرماندهان صف دانشگاه علوم انتظامی امین بوده است. لازمه این کار هم افق شدن با افرادی است که با موضوع زیست تجربی دارند تا در یک فرایند همدلانه کشف و مفاهمه، درک صحیحی از سبک فرماندهی در حوزه صف ظهور یابد. روش: رویکرد تحقیق کیفی و از راهبرد داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته است مشارکت کنندگان در این تحقیق 15 نفر ازفرماندهان و مدیران فعلی و سابق و خبرگان حوزه تربیت و آموزش افسری میباشند. نحوه اعتبار یابی بر اساس شاخص های لینکن وکوبا نظیر: باورپذیری، اطمینان پذیری، انتقال پذیر و تایید پذیری است.یافته ها: پس از طی فرایند کدگذاری مصاحبهها، 21 مقوله فرعی از مجموع کدها استخراج و در نهایت 8 مقوله اصلی از بطن مقولههای فرعی به شرح زیر به دست آمد: بسترها و الزامات توسعه فرماندهان صف ، توسعه و پرورش فرماندهان صف، ارزشهای فرماندهان صف منتورینگ، مهارتهای بین فردی فرماندهان صف، جهتگیری و خط مشی فرماندهان صف، مهارتهای فردی فرماندهان صف ، صلاحیتهای تخصصی فرماندهان صف. نتیجه گیری: الگوی رهبری فرماندهان صف در دانشگاه علوم انتظامی متاثر از ارزشهای سازمانی، جامعه و فردی است. ارزشهایی مانند: عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تعهد، التزام عملی به ولایت فقیه، توجه به ارزشهای خانوادگی، انسانی، خداترسی، وجدان کاری، جدیت و حمیت، انصاف، تواضع، تفکر جهادی، ترغیب نیروها به رعایت اصل سلسله مراتب که بر روی پدیده محوری تحقیق که منتورینگ است تاثیر میگذارد.
Aim and Background: The aim was to provide a suitable leadership style for the commanders of Amin University of Law Enforcement Sciences. This also requires horizons with people who are bio-empirical in order to develop a correct understanding of the effective command style in the field of queuing in an empathetic process. Method: The research approach is qualitative and interpretive research and the data strategy of the foundation has been used. The data collection tool is semi-structured interviews. The participants in this research are current and former commanders and managers and experts in the field of officer training. Results: After the interview coding process, 21 sub-categories were extracted from the total code and finally 8 main categories were obtained from the ventricles of the sub-categories as follows: contexts and requirements for the development of line commanders, development and training of commanders, The values of line commanders are mentoring, interpersonal skills of line commanders, orientation and policy of line commanders, individual skills of line commanders, and specialized competencies of line commanders.
خلاصه ماشینی:
نحوه اعتباريابي بر اساس شاخص هاي لينکن وکوبا مانند باورپذيري، اطمينانپذيري، انتقال پذير و تأييدپذيري است يافته ها: پس از طي فرايند کدگذاري مصاحبه ها، ۲۱ مقوله فرعي از مجموع کدها استخراج و در نهايت ۸ مقوله اصلي از بطن مقوله هاي فرعي به شرح زير به دست آمد: بسترها و الزامات توسعه (بسترها و الزامات فردي ، مديريتي و ساختاري )، توسعه و پرورش (راهبردهاي پرورش و نيازهاي توسعه اي فرماندهان صف )، ارزش هاي (اجتماعي ، فردي و سازماني )، منتورينگ (مهارتهاي اجتماعي روانشناختي ؛ مدل سازي نقش و مهارتهاي اجرايي)، مهارتهاي بين فردي (مهارتهاي ارتباطي ، سرپرستي و مديريتي )، جهت گيري و خط مش (اهداف ، پيامدهاي عملکردي و ساخت توانايي و مهارت دانشجويان)، مهارتهاي فردي (ويژگي هاي اخلاقي ، شخصيتي و همتاپروري )، صلاحيت هاي تخصصي (دانش تخصصي و مهارتهاي نظامي ) فرماندهان صف را شامل ميشود.
اين الگو در شکل زير نشان داده شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار١: الگوي اسلامي ايراني رهبري و مديريت (ايماني و حسنلو، ١٣٩٥) درودي، مجتبي (۱۳۹۲)، مديران مسلمان با ويژگي هاي رفتاري «رابطه گرايانه » خويش در سازمان مي توانند با رعايت حال کارکنان و اهميت دادن به آرا، باورها و احساسات آنان، به هدايت و رهبري شان پرداخته و از اين طريق ، بين خود و نيروي انساني اعتماد و احترام متقابل به وجود آورده و زمينۀ تأمين نيازهاي مادي و معنوي آنها را فراهم کند، بدين سان مي توانند نقش بسزايي در مديريت بهينه نيروي انساني و رشد و تعالي آنان ايفا کنند.