چکیده:
نگارندگان در این جستار با مطالعات کیفی و در پیش گرفتن روش کاربرد­شناسی زبان بر آنند تا زبان ایدئولوژیک را در سروده های سعاد الصباح شاعر کویتی و سیمین بهبهانی، شاعر ایرانی، مشخص کنند. دستاورد تحقیق بیانگر این است که در انتخاب ساختارها و الگوهای زبانی، سعاد و سیمین پیرو الگوهای خاص گونه­ زبانی جنس خود هستند. بسامد استفاده زنان به این دلیل که از دسترسی به قدرت در جامعه و از پایگاه اجتماعی شایسته خویش، محروم بودهاند از جملههای تأکیدی در سروده­هایشان زیاد است تا شاید سخنانشان مورد توجه قرار گیرد. این دو شاعر با استفاده از ضمیر متکلم، قصد برهم زدن موازنه قدرت و اثبات حضور فعّالتر زنان را عرصه­های فرهنگی و اجتماعی دارند. سعاد الصباح، «دجاجه» را استعاره از زن معاصر عربی آورده است تا بیان کند که زن معاصر، آزادی خود را از دست داده و وطن برای او به زندان تبدیل شده است. سیمین بهبهانی نیز با به­کارگیری استعاره «کولی» برای زن معاصر ایرانی، بیان میکند که از سرسپردگی، ضعف، ظلمپذیری، خانهنشینی و تسلیم بیزار، و خواستار حقوق انسانی، آزادی، عشقی پاک و دو سویه است.
Language as a fact and social behavior is always invariant with social, cultural and traditional values. Vocabulary has an ideological identity card, and by digging the archeology of the vocabulary one can achieve inequality in the position and social roles of men and women, because they create, promote And reinforcing sexual ideologies through the same language and through discourse. In this research, the author of this study, with the approach of the sociology of language and with the descriptive-analytical method, wants to specify the cultural and social position of contemporary Arab and Pars women, based on the poems of Kuwaiti poet Sa'ad al-Sabah and Iranian poet Simin Behbahani. Achievement of the research shows that in choosing linguistic structures and patterns, Suad Al-Sabah and Simin Behbahani's follow specific linguistic patterns of their gender. Because women have been deprived of access to power in the community and have been deprived of their proper social base; their frequency of using emphasizing sentences in their poems is highlighted, so that their speeches may be considered. Using speaker's pronoun, those two poets aim to disturb the balance of power and prove the presence of women more actively in the cultural and social areas. These two contemporary Persian and Arab poets, with the help of mental metaphors, and metaphorical schemas, bring forth or create certain meanings. Suad Al-Sabah has cited Cygnus as a metaphor from a contemporary Arab woman to say that the contemporary woman has lost her freedom and her country has become a prison for her. Simin Behbahani's using the metamorphic "Gypsy" for contemporary Iranian woman, expresses hatred of allegiance, weakness, oppression, homage and submission, and demands human rights, liberty, pure and mutual love.