چکیده:
صحبت از نقش بدن در شکلگیری خود اجتماعی زمانی میسر میشود که امکان حضور و نمود بدن در یک بستر ارتباطی برای فرد مهیا گردد و این همان نقطه تلاقی عکس، بدن و شبکههای اجتماعی است؛ چرا که شبکههای مجازی همچون اینستاگرام ضمن فراهم کردن مجالی برای به اشتراکگذاری گسترده عکس، فرصت برقراری تعامل، بحث و گفتگو پیرامون محتوای بصری تولید شده را نیز فراهم میکند. این پژوهش با استفاده از روش کیفی نشانهشناسی انجام شده است و برای بررسی صفحات اینستاگرام نمونههای مورد بررسی از رویکرد نشانهشناسی کرس و تئوون لیون استفاده شده است. نمونهها به صورت هدفمند از زنان طراح لباس که در ایران فعالیت میکنند انتخاب شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که با فراگیری شبکههای اجتماعی تصویر محور فرهنگ بدنمندی در ایران دستخوش تغییراتی شده است و نمایشی شدن زندگی روزمره در حال دگرگون کردن جنبههای مهمی از فرهنگ و جابه جایی در مرزهای حریم خصوصی است. سوژههای مورد بررسی از روشهای مختلفی اعم از تکیه بر زیبایی چهره و اندام، نشان دادن کالاهای مصرفی گران قیمت، استفاده از تکنیک های عکاسی و سورئال سازی فضا و تکیه بر ویژگی های منحصر به فردی نظیر، زیبایی، متانت و... سعی در جلب توجه کاربران دارند.
As a modern society, Iran has made considerable advances in all fields, including thought, politics, religion, family, art, clothing, etiquette, etc. The embodiment has also been affected by increasing development. The body contributes to the formation of social self when the body is present at communication context and therein the photo, the body and the social network are connected to each other; because virtual networks such as Instagram provide the opportunity to show the photos to all people, and also provide the opportunity to have interaction with others and discuss about the visual content. The opportunity is provided due to the fact that the communication contexts can be used for exhibition that like it in the real life, is based on the nature of incarnation. Therefore, the online actions of Instagram users are often based on the nature of incarnation. This research was conducted using the qualitative method of semiotics and semiotic theory proposed by Kress and van Leeuwen was used to examine the Instagram pages. The Instagram pages were selected from Iranian female fashion designers using purposeful sampling method. According to the findings, due to rising image-centric social networks, embodiment and Privacy Boundaries have been also affected. Therefore, we conclude that the two fashion designers make the audience interested in their pages by various measures, including beautiful physical appearance, showing expensive products off, creative photography techniques, surrealism, individual characteristics and publishing personal and private information.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، پرسش هاي اصلي پژوهش ما که در ادامه ي اين پژوهش به صورت تفصيلي به بررسي و مطالعه آن خواهيم پرداخت ، عبارت اند از: - ويژگيهاي بدنمندي ايرانيان در شبکه اجتماعي اينستاگرام چيست ؟ مهشيد مراقي و هادي خانيکي، تحليل نشانه شناختي بدنمندي در کاربران زن اينستاگرام : مطالعه موردي دو طراح لباس 38 & -گفتمان (به ويژه مبتني بر داده هاي حاصل از تحليل شبکه اجتماعي اينستاگرام ) بدن و زيبايي بدن چيست و چه روايتي را بيان ميکند؟ ٢- پيشينۀ پژوهش ١-٢: پژوهش هاي تجربي مرتضي سليماني(١٣٩٩) در مطالعه ي خود به بررسي نقش شبکه هاي اجتماعي در ترويج توجه به بدن زنان پرداخته و نشان ميدهد بين نقش شبکه هاي اجتماعي و مولفه هاي سه گانه ي تناسب اندام رابطه معناداري وجود داشته و نيز بين مذهب ، پايگاه اجتماعي- اقتصادي و تناسب اندام زنان ، با سطح اطمينان ٩٥ درصد رابطه معناداري وجود ندارد.
luzuka 2- Rene Engeln 3- Helen Monks 4- Rachel Cohen مهشيد مراقي و هادي خانيکي، تحليل نشانه شناختي بدنمندي در کاربران زن اينستاگرام : مطالعه موردي دو طراح لباس 39 & کيتلين برنل ٥(٢٠٢١) در پژوهش خود عنوان ميکند که به طور کلي گرفتن عکس هاي بيشتر با استفاده از لنزهاي اسنپ چت با نگراني بيشتر در مورد تصوير بدن همراه بوده است .
جنبه هايي همچون محل قرارگيري عناصر در پيش زمينه و پس زمينه تصوير، اندازه آن ها و تضاد و اشباع رنگ آن ها ميتواند سطح برجستگي را از طريق ايجاد سلسله مراتب اهميت ميان عناصر و انتخاب برخي عناصر به عنوان عناصر مهم تر و سزاوار توجه بيشتر در مورد ديگران را کاهش يا افزايش دهد(اکبرزاده جهرمي،١٢٧:١٣٩٨) 7 - Kress and van Leeuwen مهشيد مراقي و هادي خانيکي، تحليل نشانه شناختي بدنمندي در کاربران زن اينستاگرام : مطالعه موردي دو طراح لباس 41 & ١-٣: نمونه گيري و فرآيند انجام پژوهش : نوع داده هاي ما در اين جا از جنس داده هاي متني است .