چکیده:
در جهان کنونی «موسیقی» رسانه ای تاثیرگذار و یک کالای پرمصرف فرهنگی محسوب میشود. موسیقی به واسطه جذابیتهای سمعی و تهییج روانی افراد، اثرات روحی و روانی موثر و ماندگاری ایجاد میکند. در سالهای اخیر، موسیقی «رپ» به عنوان ابزار رسانهایِ خردهفرهنگِ «هیپهاپ»، طرفداران زیادی را جذب خود کرده که عمدتاً در تنش و یا تضاد با فرهنگ غالب جوامع حرکت می کند و از این حیث به آن موسیقی زیرزمینی نیز گفته میشود. این نوع موسیقی سعی میکند با خیابانی ترین کلمات، عامی ترین افراد جامعه را تهییج و جذب نمایند. این نوع از رسانه در متن ها و فرامتن های خود انواعی یافته و کارکردهای متفاوتی را برای شنوندگان مهیا میکند که مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سئوال است که کارکردهای رسانهای موسیقی رپ زیرزمینی فارسی در دهه های 80 و 90 شمسی چگونه است و با چه مضامینی خودش را ترویج می کند؟ برای رسیدن به پاسخ، از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد و متن آهنگهای رپ 4 خواننده زیرزمینی و معروف این حوزه در 20 سال اخیر که قریب به ۹۲ آهنگ و ۶۵۷۴ کلمه بود، کدگذاری و تحلیل گردید که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مضامین کارکردی این متن ها، بیشتر حول آگاه سازی، اطلاع رسانی، انتقال ناآگاهانه و آگاهانه فرهنگ، تعلق اجتماعی و همبستگی اجتماعی بوده است.
Nowadays, "music" is an influential medium and a culturally consumable commodity. Music creates effective and lasting spiritual and psychological effects due to the auditory attractions and psychological stimulation of people. In recent years, rap music, as a sub-cultural media tool of "hip-hop", has attracted many fans, who move mainly in tension or in conflict with the dominant culture of societies, and in this sense it is also called underground music. This type of music tries to excite and attract the most ordinary people of the society with the most street words. This type of media finds different types in its texts and hypertexts and provides different functions for its listeners. The present article seeks to answer the question that; What are the functions of Persian underground rap music media in the 80s and 90s and with what themes does it promote itself? In order to reach the answer, the qualitative method of theme analysis was used and the lyrics of the famous 4G underground songs (UnderGround) in the last 20 years, which were close to 92 songs and 6574 words, were coded and analyzed. We conclude that the functional themes of these texts are more about awareness, information, unconscious and conscious transmission of culture, social belonging and social solidarity.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي کارکردهاي رسانه اي موسيقي رپ در چارچوب خرده فرهنگ هيپ هاپ (مورد مطالعه : رپ زيرزميني فارسي در دهه هاي هشتاد و نود شمسي) محمدسجاد کافي١*، محمدرضا برزويي ٢ ١.
در سال هاي اخير، موسيقي رپ به عنوان ابزار رسانه اي خرده فرهنگ هيپ هاپ ، طرفداران زيادي را جذب خود کرده است که عمدتا در تنش و تضاد با فرهنگ غالب جوامع حرکت ميکند و از اين حيث به آن موسيقي زيرزميني نيز گفته ميشود.
در نهايت به اين نتيجه رسيديم که مضامين کارکردي اين متن ها، بيشتر حول آگاه سازي ، اطلاع رساني ، موسيقي، رسانه ، رپ فارسي، هيپ هاپ ، انتقال ناآگاهانه و آگاهانه فرهنگ ، تعلق اجتماعي و همبستگي اجتماعي بوده است .
جدول ٢: جمع بندي دو تقسيم بندي از انواع رپ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} کارکردهاي رسانه اي موسيقي رپ درچارچوب خرده فرهنگ هيپ هاپ 92 & يک تقسيم بندي ديگر که براي رپ بيان شده است تقسيم بندي مين استريم ١ و زيرزميني٢ است .
کينگ و هاروکز در سال ٢٠١٠ با بررسي و جمع بندي تلاش هاي ديگر پژوهشگران تحليل مضموني، فرآيندي سه 1-Track کارکردهاي رسانه اي موسيقي رپ درچارچوب خرده فرهنگ هيپ هاپ 94 & مرحله اي را براي تحليل مضموني ارائه داده اند که در اين پژوهش نيز از اين فرآيند استفاده ميشود.
(مک کوييل ، ١٣٨٢: ١١٠) لذا موسيقي رپ مضامين کارکردي رسانه را براي خرده فرهنگ هيپ هاپ بومي سازي کرده است .