چکیده:
در هر جامعهای معلمان دارای نقش مهم و کلیدی در تربیت نیروهای انسانی آن کشورمی باشند. دردرین اسلام، آیات نورانی
قرآن کریم شیوه تعلیم وتربیت اسلامی و جایگاه و عظمت معلمان را به زیبایی هر چه تمام ترسیم کرده است و خداوند متعال
را اولین معلم بشر معرفی میکند. ومعلمان ثانی همان انبیای الهی هستند که استحقاق، شایستگی، زیبندگی و برازندگی این
مقام مقدس را دارا میباشند. نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست، هر گونه تحول اساسی در جامعه مستلزم متحول شدن نظام
آموزشی آن جامعه است و محور اصلی پیشرفت هر نظام آموزشی کیفیت عملکرد معلمان و جایگاه اجتماعی آنان میباشد.
طبیعتا باید دقیقتر نسبت جایگاه اجتماعی معلمان و انبیاء الهی را مورد بررسی قرار داد. یکی ازنیازهای اساسی جامعه این
موضوع است که معلمان، متربیان را به سمت اهداف الهی هدایت کنند. این هدایت الهی، نیازمقدس ایران اسلامی است. قوت
گرفتن جایگاه اجتماعی معلمان ایران اسلامی در مرحله اول منوط به احراز صلاحیت و شایستگی معلمان و تربیت نفس و خود
سازی آنها میباشد، در مرحله دوم نگرش و رهیافت جهتگیری کلان حاکم برکلیت نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی به
عنوان یکی از مهمترین دستگاههای فرهنگی کشور باید تغییر و تحول مبانی نظری فرهنگ جامعه وانتخاب افراد سالم و موثر
درنظام تعلیم وتربیت باشد. و در مرحله سوم صدا و سیما به عنوان ابزار ارتباطی موثر، منزلت اجتماعی معلمان را به صورت
مستمر و هنرمندانه فرهنگ سازی و منعکس کند. با آشنایی اقشار جامعه و مسولین کشورنسبت به وظیفه خطیرمعلمان در امر
تعلیم و تربیت، همه آحادجامعه تمام تلاش خود را برای از بین برداشتن مشکلات مادی و معنوی مجموعه فرهنگیان کشور
انجام میدهند، و نتیجه گرانبهای آن تعلیم و تعلم هرچه بهتر و سازندهتر در جامعه میباشد. پس اقشار جامعه، و مسولین
کشور باید نسبت به سکان داران هدایت الهی جامعه نگاه سرمایه گذاری داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
قوت گرفتن جایگاه اجتماعی معلمان ایران اسلامی در مرحله اول منوط به احراز صلاحیت و شایستگی معلمان و تربیت نفس و خود سازی آنها می باشد،در مرحله دوم نگرش و رهيافت جهت گيري کلان حاکم برکليت نظام تعلیم و تربيت رسمي و عمومي به عنوان يكي از مهم ترين دستگاه هاي فرهنگي کشور باید تغییر و تحول مبانی نظری فرهنگ جامعه وانتخاب افراد سالم و مؤثر درنظام تعلیم وتربیت باشد.
۱)منزلت اجتماعی شغل معلمی، در نظام آموزشی الهی قرآن کریم و مکتب تعلیم و تربیت اسلامی چگونه ارزیابی می شود ؟ ۲) منزلت اجتماعی شغل معلمی، از نظر مردم ایران اسلامی چگونه است؟ ۳)وظایف معلمان در دیگاه اسلامی با توجه به شأن و جایگاه خاص اجتماعی آنان درجامعه چیست؟ ۴)چه تناسب و ارتباطی میان جایگاه و شأن مورد احترام اجتماعی شغل انبیاء الهی و شغل معلمان وجود دارد؟ ۵)میزان تأثیر گذاری جایگاه اجتماعی معلم، مدرسه و آموزش و پرورش بر متربی چگونه ارزیابی می شود؟ ۶)علت اصلی کم رنگ شدن شأن و منزلت اجتماعی معلمان در ایران چیست و چه راهکارهایی در این باره وجود دارد؟ روش تحقیق نوع تحقیق حاضر کاربردی، از نوع کیفی است که در قالب پژوهش روایی بیان شده است و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است.
بنابراین در قرآن کریم و نظام تعلیم وتربیت اسلامی معلم مسئول تمام مقدراتی است که برای یک کشور یا جامعه پیش می آید و مسئول تمام انسان هایی است که زیر دست او باید تربیت بشوند.