چکیده:
پژوهش های زیادی در دهه اخیر، تاثیر هوش عاطفی (هیجانی) بر متغیرهای مختلف را بررسی کرده اند. در این میان تنها پژوهش های معدودی به بررسی تاثیر هوش عاطفی بر پیاده سازی فرهنگ سازمانی یادگیری (به عنوان عامل مهم ایجاد تحول و سازگاری با محیط) پرداخته اند، هم چنین کمتر پژوهشی وجود دارد که ارتباط سه متغیر هوش عاطفی، جو سازمانی و فرهنگ سازمانی یادگیری را مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش عاطفی مدیران با جو سازمانی و تاثیر ان بر پیاده سازی فرهنگ سازمانی یادگیری در آموزش و پرورش انجام شد. به این منظور مدل مفهومی بر اساس مطالعات کتابخانه ای طراحی گردید. در این مدل برای اندازه گیری هوش عاطفی مدیران از مولفه های مدل هوش عاطفی گولمن (2000)، برای سنجش جو سازمانی از مولفه های مدل لیمن (2003) برای اندازه گیری فرهنگ یادگیری سازمان از مولفه ها مدل میخایل مارکوارت (1996) استفاه شد.
خلاصه ماشینی:
در این میان تنها پژوهش های معدودی به بررسی تأثیر هوش عاطفی بر پیاده سازی فرهنگ سازمانی یادگیری (به عنوان عامل مهم ایجاد تحول و سازگاری با محیط ) پرداخته اند، هم چنین کمتر پژوهشی وجود دارد که ارتباط سه متغیر هوش عاطفی ، جو سازمانی و فرهنگ سازمانی یادگیری را مورد بررسی قرار داده است .
مدیران اثربخش و موفق به قابلیت های عاطفی توجه بیشتری دارند و در ارتباطات خود به خوبی می توانند عواطف و احساسات دیگران را درک کنند و متناسـب با آن عکس العمل نشان دهند و در یک کلام از هوش عاطفی بالایی برخوردارند و همین توانایی باعث می شود تا جو سازمانی مناسب برای پرورش بیشتر استعداد کارکنان ایجاد شود و در نهایت منجر به فراهم شدن شرایطی به منظور پیاده سازی فرهنگ سازمانی یادگیری در سازمان ها گردد که به عنوان یک مزیت رقابتی در دنیای رقابتی مطرح می باشد و می توان گفت با وجود این که نیروی محرک تحولات در قرن بیستم هوش عقلی یا منطقی بوده است اما طبق شواهد موجود در آغاز قرن بیست و یکم هوش عاطفی موجب تحولات خواهد بود (مشبکی و خلیلی شجاعی، ١٣٨٨).
- حیطه خلق کلی؛ شامل ٢ مولفه خرسندی و خوش بینی (بار اُن ، ١٩٩٩): هوش عاطفی از نگاه مایر، سالووی و کارسو مایر، سالووی و کارسو (١٩٩٠) برای هوش هیجانی چهار بعد تشخیص داده اند که عبارتند از(مهدوی، ١٣٩٣): ١) شناسایی هیجان ها در خود و دیگران : ضروریترین توانایی مرتبط با هوش عاطفی این است که از هیجان ها و احساس های خودآگاه باشد.