چکیده:
موضوع هماهنگی به عنوان موضوع اساسی مدیریتی در زنجیره تامین شناسایی شده است. زنجیره تأمین خدمات با توجه به ویژگیهای متفاوتی که دارد، و با توجه به این که محصولات در زنجیره های تأمین خدمات از جنس خدمت، پیچیده و بیشتر مبتنی بر اطلاعات می باشند مدلهای هماهنگی در آن کاملاً متفاوت با مدلهای هماهنگی در زنجیره تأمین کالاهای فیزیکی میباشند. در این پژوهش هدف اصلی تحقیق تدوین الگوی هماهنگسازی زنجیره تأمین خدمات است. روش پژوهش حاضر استفاده از روش تئوری برخواسته از داده ها می باشد و جامعه آن اعضای هیئت علمی و مدیران ارشد صنایع می باشند، که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. اهداف پژوهش با بکارگیری ابزارهای پژوهش کیفی تعیین و تبیین شدند. همچنین، با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل پارادایمی شکل گرفت که بر اساس آن ساختار مفهومی هماهنگ سازی زنجیره تامین خدمات طراحی و ارائه گردید. اعتبار سنجی پژوهش بر مبنای روش شناسی تئوری داده بنیاد از معیار های تطبیق، قابلیت فهم، قابلیت تعمیم و کنترل استفاده شده است. در نهایت عوامل زمینهای هماهنگی به دو دسته زیرساختها و تواناییها و قابلیتها تقسیم شدند. شرایط مداخلهگر دربرگیرنده عوامل رفتاری و ویژگیهای همکاری میشود. مکانیزمهای هماهنگی در قالب سه مشخصهی تسهیم، روابط پایدار و مکانیزمهای فنی و تکنولوژیکی قابل بررسی است. علل هماهنگی در قالب چهار مشخصهی عدم اطمینان، نارضایتی مشتری، ریسک و سیستم غیریکپارچه مورد بررسی قرار میگیرند و همافزایی، سودآوری پایدار و بهبود برند به عنوان پیامدهای هماهنگی شناسایی شد.
The issue of coordination has been identified as a key management issue in the supply chain. Service supply chain Due to its different characteristics, and due to the fact that products in service supply chains are complex and more information-based, the coordination models in it are completely different from the coordination models. They are in the supply chain of physical goods. In this study, the main purpose of the research is to develop a service supply chain coordination model. The method of the present study is to use the data-driven theory method and its community is faculty members and senior industry managers, who were selected using purposive judgmental sampling. The objectives of the research were determined and explained using qualitative research tools. Also, using open, axial and selective coding, a paradigm model was formed based on which the conceptual structure of service supply chain synchronization was designed and presented. Validation of the research based on the data theory methodology of the foundation, the criteria of adaptability, comprehensibility, generalizability and control have been used. Finally, the underlying factors of coordination were divided into two categories: infrastructure and capabilities. Interfering conditions include behavioral factors and characteristics of cooperation. Coordination mechanisms can be examined in the form of three characteristics of sharing, stable relationships, and technical and technological mechanisms. The reasons for coordination are examined in the form of four characteristics of uncertainty, customer dissatisfaction, risk and non-integrated system, and synergy, sustainable profitability and brand improvement were identified as the consequences of coordination.
خلاصه ماشینی:
يکي ديگر از عوامل سهيم در نبود رويکردهاي رسمي جهت مديريت زنجيره تأمين خدمت ، اين حقيقت است که اغلب خدمات ، به صورت غيرمتمرکز تدارک و مديريت ميشود و کار رايجي است که هر واحد يا عمليات درون يک سازمان ، خدمات خود را مبتني بر اهدافش با توجه کمي به آنچه ديگران در سازمان انجام مي دهند تهيه ميکند.
لذا در اين تحقيق ، مدل پارادايمي هماهنگ سازي در زنجيره تأمين خدمات با کمک مدل استراوس و کوربين در روش تحقيق نظريه برخاسته از داده ها و بر اساس داده هاي جمع آوري شده در مصاحبه هاي عميق ، مشاهده و بررسي اسناد و مدارک در حوزه مديريت توليد و عمليات ارائه ميشود.
در زنجيره تأمين خدمات برخي از اوقات وجود فرهنگ هاي متفاوت باعث ميشود که بازيگران به خوبي يکديگر را درک نکنند و در ارائه خدمت به همديگر دچار مشکل شوند، که اين امر ميتواند باعث بروز فرهنگ ناهماهنگي شود.
) در زنجيره تأمين خدمات برخي از اوقات وجود فرهنگ هاي متفاوت باعث ميشود که بازيگران به خوبي يکديگر را درک نکنند و در ارائه خدمت به همديگر دچار مشکل شوند، که اين امر ميتواند باعث بروز ناهماهنگي شود.
A framework for mapping and evaluating business process costs in the tourism industry supply chain.
A framework for measuring the performance of service supply chain management.
Supply Chain Management: An International Journal, 16(5), 346-361.
Designing a Service Chain Performance Evaluation Model, Cognitive Mapping Approach: Case Study: Insurance Industry in Iran.
Designing Service Supply Chains Management Model by Grounded Theory.
SSCM: Service supply chain management.
Service supply chain management.