چکیده:
یکی از مسائل پیشروی حکومت نبوی، تنظیم روابط سیاسی با یهودیان مدینه بود که بهسبب پیمانشکنی، حکومت نبوی را به شکلهای گوناگون در تنگنا قرار میدادند. هجرت پیامبر(ص) به مدینه با امضای پیماننامه صلحآمیز با یهودیان این شهر همراه بود. این پیماننامه زندگی مسالمتآمیز مسلمانان و یهودیان را بهدنبال داشت. اما یهودیان پس از چندی پیمانشکنی کردند و گفتههای پیشین خود را انکار نمودند و به حمایت از مشرکان پرداختند. این امر در نهایت منجر به مواجهه پیامبر(ص) با یهودیان و بهکارگیری راهبردهای سیاسی ـ امنیتی در تقابل با آنان شد. این پژوهش با رویکردی تاریخی ـ تحلیلی و با استفاده از الگوی سوات (SWOT) به دنبال شناسایی، طبقهبندی و اولویتبندی راهبردهای مدیریت سیاسی ـ امنیتی پیامبر(ص) در مواجهه با یهودیان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که «صلح و زندگی مسالمتآمیز»، «عدالتمحوری در حق یهود» و «جنگ و برخورد سخت» سه راهبرد اساسی پیامبر(ص) بودهاند.
Prophet Mohammad's government faced issues such as regulation of political relations with the Jews of Medina, who were putting the Prophet's government in various troubles due to breaking their agreement. The Prophet's migration to Medina was accompanied by the signing of a peace treaty with the Jews of this city. This treaty entailed the peaceful life of Muslims and Jews. But after a while, the Jews broke the treaty and denied their previous statements and supported the polytheists. This ultimately led to the Prophet's confrontation with the Jews and the use of political-security strategies against them. Using a historical-analytical approach and the SWOT model, this research seeks to identify, classify and prioritize the Prophet's political-security management strategies in dealing with the Jews. The outcome of this research is the Prophet’s three main strategies: "peace and peaceful life", "having a justice-based attitude towards the Jews" and "war and harsh treatment".
خلاصه ماشینی:
همچنين پاياننامهای با عنوان مواضع سياسي پيامبر اكرم( با مسيحيان و يهوديان صدر اسلام، 5 6 ـ همانگونه که از عنوان آن برمیآید ـ به مواضع سياسي پيامبر( با يهوديان، مانند اتخاذ سياست همزيستي مسالمتآميز و صلح با يهوديان مدينه پرداخته و به ديگر راهبردهاي سياسي ـ امنيتي مدنظر تحقيق حاضر براساس الگوی «سوات» اشارهاي نکرده است.
3 4 برايناساس، پيامبر( با استفاده از «قدرت تشکيل نظامهای اقتصادي، سياسي، اجتماعي، تمدني و تأسيس نهادهاي خاص توسط پيامبر(»، «اقتدار دروني امت اسلامي»، «قدرت نظامي ـ اطلاعاتي»، «خلاقيت و پويايي در مديريت و رهبري پيامبر(» براي استفاده حداکثري از فرصت «خداباوري و وحيباوري يهود در ترويج اسلام و مؤيد پيامبر بودن، مانند اسلام آوردن مخيريق» با توجه به شرايط محيطي، با يهوديان صلح کردند تا علاوه بر نشان دادن رأفت اسلامي، تا حد ممکن آنان را به دين مبين اسلام جذب کنند.
1 2 برايناساس، پيامبر( با استفاده از «قدرت تشکيل نظامهای اقتصادي، سياسي، اجتماعي، تمدني و تأسيس نهادهاي خاص توسط پيامبر(»، «اقتدار دروني امت اسلامي»، «قدرت نظامي ـ اطلاعاتي»، «خلاقيت و پويايي در مديريت و رهبري» براي استفاده حداکثري از فرصت «خداباوري و وحيباوري يهود در ترويج اسلام؛ مانند اسلام آوردن مخيريق» با لحاظ شرايط محيطي، با يهوديان صلح کردند تا علاوه بر رأفت اسلامي، تا حد ممکن آنان را به اسلام جذب و در صلح و آرامش زندگي کنند.
تحليل رفتارهاي پيامبر( در اين مواجهه براساس الگوی «SWOT» بيانگر آن است که ايشان با بهرهگيري از نقاط قوت موجود در حکومت اسلامي و همچنين با استفاده از فرصتها و به حداقل رساندن اثر تهديدها با اتخاذ راهبردهاي گسترشي و هوشمندانه موفق بودند.