چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای کمک طلبی در رابطهی بین خودتنظیمی با تعلل ورزی و باورهای انگیزشی انجام شد. تعداد 300 نفر از دانشآموزان دختر وپسر دورهی اول متوسطه (هفتم, هشتم, نهم) شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و به مقیاسهای خودتنظیمی تحصیلی بوفارد (1995) , کمک طلبی ریان و پنتریچ (1997) , تعلل ورزی تاکمن (1998) و راهبردهای انگیزشیMSLQ (1990) پاسخ دادند. روش پژوهش حاضر در طرحهای توصیفی-همبستگی از نوع تحلیل مسیر قرار گرفت. یافتهها نشان داد, باورهای انگیزشی بر کمکطلبی و خودتنظیمی و کمک طلبی بر خودتنظیمی اثر مثبت معنادار و تعلل ورزی بر خودتنظیمی و کمکطلبی و باورهای انگیزشی اثر منفی معنادار دارد. همچنین کمک طلبی در رابطهی بین خودتنظیمی و تعللورزی و باورهای انگیزشی نقش واسطهای ایفا میکند. براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت تعلل ورزی و باورهای انگیزشی به واسطهی کمکطلبی میتوانند خودتنظیمی را در دانشآموزان دستخوش تحول سازند. لذا میتوان این پژوهش را در سطح خانواده هم بررسی کرد تا بتوان به عوامل موثر بر خودتنظیمی در درون خانواده هم نیز پی برد.
Aim of the current study was to investigate the mediating role of help seeking in the relationship among self-regulation، motivation
beliefs and procrastination. To fulfill the stated goal، 300 male and female of students of the
first year of high school (seventh ، eighth ،
ninth) in Tehran using multistage cluster sampling method were selected for assessing the research variables ، the participants
completed the Bufard (1995) academic self-regulation scale، Rian Pentrich help seeking
(1997) and Takman procrastination questionnaires (1998) and motivational strategies MSLQ (1990). The present research method was used in descriptive-correlational designs of path analysis. Findings showed that motivational beliefs have a significant positive effect on help-seeking and self-regulation and seeking help on self-regulation have a significant positive effect and procrastination has a significant negative effect on self-regulation and help-seeking and motivational beliefs. Based on these findings، it can be
concluded that procrastination and motivational beliefs can transform self-regulation in students through help-seeking. Therefore ، this research
can be examined at the family level to be able
to understand the factors affecting selfregulation
within the family.
خلاصه ماشینی:
اثر باورهاي انگيزشي و تعلل ورزي بر خودتنظيمي با نقش واسطه اي کمک طلبي در مورد دانش آموزان دوره اول متوسطه The effect of motivational beliefs and procrastination on self-regulation with the mediating role of help-seeking on high school students 1 نيره علائي زهرا نقش ١ سوگندقاسم زاده ٢ چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش واسطه اي کمک طلبي در رابطه بين خودتنظيمي با تعلل ورزي و باورهاي انگيزشي انجام شد.
تعداد ٣٠٠ نفر از دانش آموزان دختر وپسر دوره اول متوسطه (هفتم ، هشتم ، نهم ) شهر تهران با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده و به مقياس هاي خودتنظيمي تحصيلي بوفارد (١٩٩٥)، کمک طلبي ريان و پنتريچ (١٩٩٧)، تعلل ورزي تاکمن (١٩٩٨) و راهبردهاي انگيزشي MSLQ (١٩٩٠) پاسخ دادند.
در پژوهش هاي (هاکان کاراتاس وهمکاران ، ٢٠١٦؛ فرني و همکاران ،٢٠١٧؛ چنتال ميچل وهمکاران ، ٢٠١٨؛ کاترينا اسچين و همکاران ، ٢٠١٦) به رابطه ي بين متغيرها اشاره شده است ، ولي تاکنون در هيچ پژوهشي نقش واسطه اي کمک طلبي در تاثير متغيرهاي باورهاي انگيزشي و تعلل ورزي با خودتنظيمي ، بررسي نشده است .
ابزارها به منظور گردآوري داده ها در اين پژوهش ٤ ابزار مورد استفاده قرار مي گيرد: پرسشنامه خودتنظيمي تحصيلي بوفارد (Beaufort Academic Self-Regulation Questionnaire): پرسشنامه خودتنظيمي تحصيلي را بوفارد وهمکارانش (١٩٩٥) براساس نظريه شناختي بندورا طراحي کرده اند و داراي ١٤ ماده پنج گزينه اي بر اساس طيف ليکرت است و طريقه نمره گذاري از ١=کاملا مخالفم تا ٥= کاملا موافقم است .
نتيجه گيري يافته هاي اين پژوهش نشان دادند که بين خودتنظيمي و باورهاي انگيزشي و تعلل ورزي با واسطه گري کمک طلبي رابطه وجود دارد.