چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی فراشناختی با یادگیری از طریق همسالان در دانشآموزان متوسطه آمل بود. جامعه آماری شامل 2958 نفر از دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل بود. 333 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ، شامل راهبردهای انگیزشی، خودتنظیمی فراشناختی و یادگیری از همسالان استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 و LISREL8. 8 و با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج یافتهها نشان داد بین راهبردهای انگیزشی با یادگیری از همسالان رابطه معناداری وجود دارد. بین خودتنظیمی با یادگیری از همسالان نیز رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که باور کنترل یادگیری، جهتگیری هدف درونی و ارزش تکلیف از طریق متغیر خودتنظیمی بر یادگیری از طریق همسالان اثر غیرمستقیم میگذارد و خودتنظیمی بر یادگیری از طریق همسالان دانشآموزان اثر مستقیم میگذارد. با توجه به یافتههای به دست آمده، بر رشد و گسترش یادگیری از طریق همسالان و راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی در مدارس با توجه به علایق و تواناییهای دانشآموزان تاکید میشود.
The purpose of present study was identifying the relations between motivational strategies and metacognitive self- regulation with peer-assisted learning among high school students Amol. The statistical population was the 2950 persons of Amol high schools' students in second ant thirst grade mathematics discourse. Among them selected 333 students as sample according to Cochran formula and multi cluster sampling. The research instrument was the part of Pintrich and et al. questionnaire containing motivational strategies, learning strategies and peer-assisted learning dimension. Data were analyzed with SPSS21and LISREL8.8. revealed that there is relation between the Motivational strategies subscales with peer-assisted learning statistically significance. there is relation between the metacognitive self- regulation subscales with peer-assisted learning statistically significance. A regression analysis revealed that share of value task, internal aim orientation, self- regulation and learning control belif in predicting peer-assisted learning students meaningful. But share of other variables were not significant in predicting peer-assisted learning. The results of path analysis showed that: Learning control belief, internal aim orientation and value task through variable of self- regulation has an indirect effect on peer-assisted learning, but self- regulation has a direct effect on peer-assisted learning students.
خلاصه ماشینی:
مدلسازي راهبردهاي انگيزشي و خودتنظيمي فراشناختي با يادگيري از طريق همسالان در دانش آموزان The Modeling between Motivational Strategies and Metacognitive Self- regulation with Peer-assisted Learning in Students 1 محمد مهدي بابايي منقاري مهرداد حامدنيا ٢ ميلاد عابدي قليچ قشلاقي ٣ چکيده هدف از انجام اين پژوهش تعيين رابطه بين راهبردهاي انگيزشي و خودتنظيمي فراشناختي با يادگيري از طريق همسالان در دانش آموزان متوسطه آمل بود.
پژوهش هاي صورت گرفته نشان داد که آموزش راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي اثر معناداري بر انگيزه تحصيلي، سازگاري تحصيلي و خودکارآمدي دانش آموزان دارد (لواساني، ميرحسيني، حجازي، و همکاران ، ٢٠١١؛ کازن ، ٢٠١٢).
به عبارت ديگر سوال اصلي پژوهش حاضر اين است که آيا الگوي پيشنهادي اثر مستقيم و غيرمستقيم راهبردهاي انگيزشي بر يادگيري از طريق همسالان برازش دارد؟ باور کنترل اضطراب امتحان يادگيري از طريق همسالان خودتنظيمي فراشناختي جهت گيري هدف دروني ارزش تکليف خودکارآمدي شکل ١.
شاخص هاي نيکوئي برازش مدل مجذور خي دو df نسبت مجذور خي به درجه سطح معناداري RMSEA GFI AGFI RMR آزادي 0/04 0/87 0/88 0/6 0/002 2/76 5 13/8 • بحث هدف از اين پژوهش تعيين رابطه بين راهبردهاي انگيزشي و خودتنظيمي فراشناختي با يادگيري از طريق همسالان دانش - آموزان مقطع متوسطه بود.
يافته ديگر پژوهش حاکي از اين بود که خودتنظيمي فراشناختي در رابطه بين راهبردهاي انگيزشي و يادگيري از طريق همسالان نقش ميانجي دارد.
• نتيجه گيري يافته هاي اين پژوهش نشان دادند که بين راهبردهاي انگيزشي ويادگيري از طريق همسالان با نقش ميانجي خودتنظيمي فراشناختي رابطه وجود دارد.