چکیده:
این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مثبت اندیشی بر تاب آوری و روابط بین فردی در دانش آموزان پایه ی دوازدهم می باشد. این پژوهش یک مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانش آموزان دبیرستان دخترانه نورالمهدی تبادکان در سال تحصیلی 98-97 تشکیل داده اند که تعداد آن ها 465 نفر می باشد و از این تعداد با استفاده از روش نمونه گیر در دسترس تعداد 80 نفر از دانش آموزان پایه دوازدهم انتخاب و پرسشنامه پیش آزمون در اختیار آن ها قرار داده شد و از بین این افراد تعداد 30 نفر را که کمترین امتیاز را به دست آوردند به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم کردیم و سپس آموزش های مثبت اندیشی را در 8 جلسه یک ساعته بر روی گروه آزمایش انجام دادیم. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش عبارت اند از: مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون و پرسش نامه روابط بین فردی ماتسون بوده است. روایی پرسش نامه توسط آزمون KMO و بارتلت و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مثبت اندیشی بر تاب آوری و روابط بین فردی تاثیر مثبت و معنی داری داشته است. بر اساس یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش مثبت اندیشی باعث افزایش تاب آوری و بهبود روابط بین فردی در دانش آموزان می گردد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانش آموزان دبیرستان دخترانه نورالمهدی تبادکان در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادهاند که تعداد آنها 465 نفر میباشد و از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیر در دسترس تعداد 80 نفر از دانشآموزان پایه دوازدهم انتخاب و پرسشنامه پیش آزمون در اختیار آنها قرار داده شد و از بین این افراد تعداد 30 نفر را که کمترین امتیاز را بهدست آوردند بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم کردیم و سپس آموزشهای مثبتاندیشی را در 8 جلسه یک ساعته بر روی گروه آزمایش انجام دادیم.
و در نهایت بتوانیم این مسئله رو مورد کنکانش قرار دهیم که این آموزش مثبت اندیشی برای افزایش میزان تابآوری در دانشآموزان و ایجاد روابط بین فردی مناسب و بهتر در بین آنان تأثیرگذار است.
2. فرضیه اصلی ت > آموزش مثبتاندیشی بر تابآوری و روابط بین فردی دانش آموزان تأثیر میگذ > Ketay & Beck Saaranen eat all Russo Buhrmesteret eat ll .
لذا برای آزمون فرضیههای تحقیق میتوان از این آزمون استفاده کرد که نتایج به شرح زیر میباشد: 4-4- فرضیه اصلی تحقیق آموزش مثبتاندیشی بر تابآوری و روابط بین فردی دانش آموزان تأثیر میگذارد.