چکیده:
در منابع شیعی و سنّی، احادیثی مبنی بر تشابه و تطبیق شخصیت حضرت فاطمه (س) با حضرت مریم (س) ثبت و نقل شده است. در این پژوهش با روش تحلیل تاریخی و حدیث شناختی مشخص گردید که روایات مربوط به تشابه حضرت فاطمه (س) با حضرت مریم (س) در منابع شیعی و منابع اهل سنت بیشتر در قالب گفتمان برترین زنان عالم نقل و ضبط گردیدهاند. عالمان و محدثان شیعه کوشیدند که از مدلول روایات تشابه، فضیلت بهترین زنان عالم از ابتدای عالم تا انتهای آن را برای حضرت فاطمه (س) استنباط نمایند، لذا تعبیر روائی «یَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاک وَ طَهَّرَک وَ اصْطَفاک عَلى نِساءِ الْعالَمِینَ» از دوره شیخ صدوق وارد منابع حدیثی شیعی شد که کاملاً بیانگر تشابه دو شخصیت و ورود مضمون آیه قرآن به گفتمان حدیثی است. اهل سنت هم معتقد بودند که مدلول آیه 42 آل عمران وصف «خیر نساء العالمین» را برای حضرت مریم (س) بیان کرده است. با این حال، برتری شخصیت حضرت فاطمه (س) بر سایر زنان عالم با اوصافی چون «سیدة نسَاء الْعَالمین» و «سیدة نسَاء الْمُؤمنِینَ» و «سیدة نسَاء هَذِه الْأمة» به شکل یک گفتمان در میان عالمان شیعی وپارهای از اهل سنت مطرح بوده است، اما در سند این احادیث، ضعف واهمال در إسناد وجود دارد، و متن آنها نیز پریشان و دارای تفاوتهای ساختاری است.
hadiths about the similarity and adaptation of the character of Hazrat Fatima
with Maryam bint Imran, have been recorded and quoted In Shiite and
Sunni sources. In this research, with the method of historical analysis and
hadith studieis, it was determined that the Hadiths related to the similarity
of Fatima (S) with Maryam (S) in Shia sources and Sunni sources mostly
have been quoted and recorded as discourses of the best women of the
world. Shia scholars and muhaddiths tried to infer the virtue of the best
women from the beginning of the world to the end of it for Hazrat Fatimah
(PBUH), so the Hadith phrase” o, Fatima! Allah has chosen you and purified
you And has preferred you over the women of the world” entered into
Shiite hadith sources from the period of Sheikh Sadouq, which compeletly
shows the similarity of the two characters and the enterance of the content
of the Qur’anic verse into the hadith discourse.The Sunnis believed that the
meaning of verse 42 of Al-Imran, which describes the good of the women
of the world for Mary (PBUH). However, the superiority of the personality
of Hazrat Fatimah (PBUH) over other women with attributes such
as (seyed Nasa al-Aalmin), (seyed Nasa al-Momineen) and (seyed Nasa
Hazeh Al-Umma) are discussed in the form of a discourse among Shia
scholars and someones of Sunnis. But in the chain of these hadiths, there
are weaknesses and errors in the isnads, and their text is also confused and
has structural differences.