چکیده:
هدف: آگاهی از رفتار جستجو و انتخاب کتاب و نیازهای موضوعی و تکنولوژیکی کودکان و نوجوانان ایرانی از کتابخانه دیجیتالی بینالمللی کودکان و نوجوانان (ICDL) و انتظارات آنها از این کتابخانه. در این پژوهش، بخش فارسی کتابخانه دیجیتالی بینالمللی کودکان و نوجوانان برای پاسخگویی به سوالات پژوهش انتخاب شد. روششناسی: روش این پژوهش از نوع کیفی بود و از مطالعه موردی اکتشافی استفاده شد. در این مطالعه موردی 16 نفر کودک و نوجوان شرکت کردند که عضو کتابخانه "شورای کتاب کودک" و " کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان" بودند. ابزار گردآوری دادهها مشاهده بود و از مصاحبه بهعنوان ابزار مکمل و کمکی برای درک بهتر نتایج استفاده شد. یافتهها: بعد از زبان انگلیسی، بیشترین تعداد کتاب به زبان فارسی اختصاص داشت؛ اما کودکان ایرانی نیاز دارند تا سریع و آسان به مجموعهای غنیتر دسترسی داشته باشند. این مجموعه شامل منابع فارسی در زمینههای مورد علاقه و قالبهای گوناگون است. نتیجهگیری: توسعه کتابخانه بینالمللی دیجیتالی کودکان و نوجوانان (ICDL) برای استفاده کودکان ایرانی بهمنظور بهرهگیری هرچه بیشتر از آن ضروری بهنظر میرسد این کار به دو روش امکانپذیر خواهد بود: غنیسازی مجموعه فارسی این کتابخانه و ادغام مجموعه مذکور با "پایگاه اطلاعاتی فرهنگ و ادبیات کودکان ایران". به این ترتیب، کودکان ایرانی قادر خواهند بود تا به منابع مورد علاقه خود بهآسانی دسترسی داشته باشند.
Purpose: To recognize Iranian children's search behavior and their technology and subject needs and expectations from the International Children Digital Library (ICDL). Persian books of ICDL were selected. Methodology: Qualitative approach and exploratory case study were employed. 16 children and young adults’ members of Children Book Council (CBC) and Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults were observed and interviewed. Results: Although Persian books numbers are the second at the ICDL, Iranian children and young adults still require a more profound collection with easy and fact access. This collection needs to have Persian resources in preferred subjects and different formats. Conclusion: ICDL must develop its Persian collection to satisfy Iranian children. In this regard enriching the Persian collection and merging with Database for Children's Culture and Literature of Iran (DCLI) is recommended.