چکیده:
In the Sabab-e-Nuzūl of verse 8 of Surah Al-Insān, it is stated that the Ahl al-Bayt (AS) gave their food for three consecutive days while they were fasting and in need of that food. Apparently, the way of giving alms here is extremist and moderation is not observed in it. Therefore, there is a contradiction between the quality of food by the Infallibles (AS) and the verse Make not thy hand tied (like a niggard’s) to thy neck, nor stretch it forth to its utmost reach, so that thou become blameworthy and destitute. (Isrāʼ/29) It is necessary to investigate this suspicion in order to protect the infallibility of Abrār. Therefore, this research has analyzed the mentioned conflict from two perspectives with a descriptive-analytical method: 1- The difference of context in the two verses 2- The difference in the existential capacity of human beings and the relativity of concepts. In the end, it is stated that the context of the word in Surah Al-Insān is praise and it cannot be contrary to verse 29 of Isrāʼ, in which moderation in almsgiving is recommended. Also based on the verse "On no soul doth Allah place a burden greater than it can bear." (Baqarah/286) and the differences in the existential capacity of human beings, the range of moderation in charity is different for each human being. Therefore, in the method of feeding, Abrār has observed moderation, but moderation at its highest level.
در شان نزول ایه 8 سوره انسان امده است که اهل بیت(ع) به
مدت سه روز متوالی طعام خود را در حالی بخشیدند که خود
روزه و محتاج ان طعام بودند. ظاهرا نحوه انفاق در اینجا افراطی
است و اعتدال در ان رعایت نشده؛ لذا میان کیفیت اطعام توسط
معصومین(ع) و ایه «و لا تجعل یدک مغلوله الی عنقک و لا
تبسطها کل البسط ...»(اسراء/29)تعارض وجود دارد. بررسی این
شبهه در جهت صیانت از حریم عصمت ابرار ضرورت دارد؛ لذا
این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی از دو منظر به تحلیل -
تعارض مذکور پرداخته: 1 تفاوت سیاق در دو ایه 2 تفاوت - -
در ظرفیت وجودی انسان ها و نسبیت مفاهیم. در انتها این نتیجه
بیان شده که سیاق کلام در سوره انسان مدح و تمجید است و
نمی تواند با ایه 22 اسراء که در ان اعتدال در انفاق توصیه شده
مغایر باشد، همچنین بر مبنای ایه «لا یکلف الله نفسا الا
وسعها»(بقره/286) و تفاوت ظرفیت وجودی انسان ها، محدوده
اعتدال در انفاق نزد هر انسانی متفاوت است. بنابراین در شیوه اطعام
توسط ابرار اعتدال رعایت شده، لکن اعتدالی در سطح عالی خود.