چکیده:
From past to present, there have been many differences among Islamic thinkers about the quiddity of Mutashābih and its Ta’wīl in the Qur'an. Each of these thinkers has spoken on this subject according to their profession and method. In the meantime, the view of "Shari’at Sanglaji" is remarkable. Sanglaji, who is known for his modern thinking and inclination towards the Qur'an-sufficiency, believes that Qur'anic similarities mean the end of the matter and include only occult concepts. The general public is unable to comprehend similarities due to its preoccupation with tangibility. Leading research with a descriptive-analytical method tries to discuss some aspects of Sanglaji’s theory while accurately reporting his point of view. The result of the research shows that Sanglaji’s view does not have the necessary accuracy and credibility, because Mutashābih i.e. the similarity does not only include occult concepts but also material concepts. The result of this research is used in the field of Qur’anic research and interpretation.
از دیر باز تا کنون در میان متفکران اسلامی در مورد چیستی،
علت وقوع متشابه در قران و تاویل ان، اختلافات فراوانی
وجود دارد. هر کدام از این متفکران با توجه به مسلک و
روش خود در این موضوع سخن گفته اند. در این میان دیدگاه
قابل توجه است. سنگلجی که به – « شریعت سنگلجی «
نواندیشی و تمایل به قران بسندگی شناخته شده بر این -
عقیده است که متشابهات قرانی به معنای مال و عاقبت امر
گردد. عموم مردم به است و تنها شامل مفاهیم غیبی می
علت اشتغال فراوان با محسوسات، از درک متشابهات ناتوانند.
پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی می کوشد تا -
ضمن گزارش دقیق دیدگاه او برخی از ابعاد نظریه سنگلجی
را به بحث نشیند. نتیجه پژوهش نشان می دهد، دیدگاه
سنگلجی از دقت بالا و اعتبار لازم برخوردار نیست چه این
که متشابه تنها شامل مفاهیم غیبی نیست بلکه مفاهیم مادی را
نیز در بر می گیرد. نتیجه این پژوهش در حوزه مطالعات قران
پژوهشی و تفسیر کاربرد دارد.