چکیده:
پوشاک به عنوان یکی از نیازهای اولیه انسان متاثر از شررای غررافیرایی ، فرهنگری و اغتمراعی
دچار دگرگونیهای بسیاری شده اسر. توسر ه و رشرد غوانره فرهنگری و هنرری همچرون نااشری ،
مصنوعات و نساغی برا برم مایر ههرای فلسرفی و در چرا رچوب تفکررات ایرانری و اسرلامی در دوران
زمامداری صفویان دگرگونی نسبتا محسوسی را در پوشاک ان دوران بوغود اورد، ایم دوران ملتاای دو
سن. در پوشاک اس. از سویی صفویان برپایه ارزشهای مذهه و تفکر ایرانی به بازاحیرایی ررحهرای
بومی و ایرانی پرداختند و از سوی دیگر حجم مبادلات با غهان خارج، امد و شد اروپاییان بره ایرران و
حضور سایر مذاهه و اقوام در صحنه عمل سیاسی فرهنگی تاثیرات زیادی را در ایرم زمینره برر غرا -
گذاش.، استفاده گسترده از ررحهای اسلیمی در لباس و باز احیایی ررحهای بومی و ایرانی، دوری از
اسلوب شرق دور در تهیه و رراحی پوشاک و نهایتا بوغود امدن قط راتی از البسره برویژه در پوشر
بانوان متاثر از اموزهای دینی از ابداعات پوشاک و ترییرات پوش در ایم دوران اس.
ایم مااله با محوری. بازنمایی تصویری صحیح در خصوص انواع البسه در دوره حکوم. صفویان
و با توسل به شیوه تحایق کتابخانهای و استناد به منابع تاریخی ایم دوران صفوی در پی پاسرخ دادن
به ایم سوال اس. که مختصات اساسی پوشاک در سه بخ پوش سر، تم پوش یا پوشر تنره و
پای پوش چه بوده اس.؟
خلاصه ماشینی:
تاورنيه شرح کاملتري را ارايه ميکند:" زنان کلاه کوچکي بـه شکل برج به سر ميگذارند و هرکس به اندازه بضاعت و شـانش کـلاه خـود را بـه جـواهرات زينـت ميدهد و بعضي از زير کلاه مقنعه اي ابريشمي به طرف پشت اويخته دارند که بر حسن و زيبايي انهـا ميافزايد"(تاورنيه ، ١٣٦٧: ٦٢٧) بر توصيفات بالا مواردي مترتب است ، نخست انکه وجـه امتيـاز زنـان در پوشـاک سـر تزيينـات مختلف ، گرانبها، و بعضا مجلل ان است ، دوم انکه عليرغم اشـاره تاورنيـه بـه اسـتفاده زنـان از کـلاه کوچک در پوشش سر، باز هم وجه امتياز پوشش تزيينات است گزارش سانسـون مويـد ايـن موضـوع است ":"البته زنان هيچ گونه عمامه اي مثل مردان بر سر نمي گذارند(سانسون ، ١٣٤٦: ١٢٢)و سوم انکه اين پوشش در دوره هاي بعدي و متاخر صفوي اصطلاحا با بهره گيري از اجزاي مضاف کـاملتر شـده است و اخرين نکته اينکه شرح پوشش زنان به سختي صورت گرفته است چراکـه زنـان در مـلا عـام مستور بوده اند، دن گارسيا هنگام بازديد از تخت جمشيد مينويسد:"امر شگفت و جالب انکـه در ايـن بناي عظيم و ترکيب جالب که ان همه تصاوير از مردان وجود داشت حتـي يـک زن بـه چشـم نمـي خورد تا از روي ان بتوان درباره لباس زنان ان دوره قضاوت کرد(دن گارسيا، ١٣٦٣: ١٨٧) ٢-١- تن پوش بدون ترديد شکوه و تجمل لباسهاي ايراني عصر صفوي، در ارايه ها و زينت هاي متنوع تن پـوش خود را پديدار ميساخت سفرنامه ها و توصيفات نويسندگان انها از تن پوشهاي زنان و مردان اطلاعات جالبي را رايه ميدهد.