چکیده:
مقام و منزلت فاطمه(س) چنان برجسته و روشن است که آثار و حکایت آن به تمام زوایای قول و فعل مسلمانان رخنه کرده است. یکی از بهترین دلایل اثبات این مدعی، مراجعه گذرا به جوامع اولیه حدیثی اهل سنت که هر چند کمتر از شیعیان نسبت به حضرتشان ارادت نشان میدهند، امّا بسیاری از فضائل ایشان را در ضمن احادیث خود آوردهاند.
مقاله حاضر با نگاهی سریع به احادیث فضائل فاطمه(س) در جوامع اولیه حدیث اهل سنت، و دستهبندی این احادیث بنابر موضوعاتی که آن احادیث متضمن آن هستند، تلاش کرده است، حضرت فاطمه(س) را از این طریق نیز به جهانیان معرفی نماید و انشاء الله که توانسته باشد، اندکی از عظمت این بانوی دو جهان را بر چشم و دل حقیقتجویان آشکار کند.
خلاصه ماشینی:
4- از مسور بن مخرمه از رسول خدا(ص):«إِنّمَا فَاطمة بضعة ِمنّي وأنا أَکره أَن تفتنوها»(همانا حضرت فاطمه(س) پاره تن من است و من خشنود نخواهم بود كه به او آزار برسانيد)(ابن حنبل(1420)، ج31، ص226، بخاری،(1422)، ج9، ص277) يا «أما فاطمة بضعة مني يريبني ما أرابها ويؤذيني ما آذاها»(هر آنچه او را شاد کند مرا شاد میکند و هر آنچه او را آزار دهد، مرا آزار داده است)(نسائی،(1348)، ج5، ص97، مسلم،(بیتا)، ج7، ص141، ج5، ص97، بخاری،(1422)، ج9، ص323، با اندك تفاوتهايي در لفظ).
ذيلاً به اين روايتها بر اساس جوامع اوليه و موضوع آنها اشاره ميشود: ب – 1- سادهزيستي و جهيزه ساده: 1- علی(ع) و ابن عباس: رسول خدا(ص) جهیزیه فاطمه(س) را ، پارچهاي پرزدار، مشکي آب و بالشتی پوستين كه پر شده از ليف إذخِر(كاه مكّه يا گورگياه كه گياهي خوشبوست) و تختي از ليف خرما قرار داد(ابن حنبل(1420)، ج2، ص73، نسائی،(1348)، ج5، ص144، ج6، ص135 با اندکی تفاوت در لفظ).
» نازل شد، پیامبر خدا(ص) علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) را طلبید و فرمود: خدایا اینان اهل و خانوادهام میباشند(ترمذي،(بیتا)، ج5، ص225، 351، مسلم،(بیتا)، ج7، ص120، ابن حنبل(1420)، ج3، ص160).
ذيلاً به روایت وارده در این باب اشاره میشود: از علی(ع) و نيز أبوهريره: فاطمه(س) به حضور پیامبرخدا(ص) میرود و از او طلب خدمتکار میکند، پیامبر خدا(ص) میفرمایند: آیا تو را به آنچه از خدمتکار بهتر است، هدایت کنم؟ سی و سه بار تسبیح خداوند، سی و سه بار تکبیر خداوند و سی و سه بار حمد خداوند را بجا میآوری که یکی از آنها سی و چهار مرتبه است(ابن حنبل(1420)، ج2، ص41، نسائی،(1348)، ج6، ص203، مسلم،(بیتا)، ج8، ص84 با اندك تفاوتهايي در لفظ).