چکیده:
بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیهای راهبردی و تمدنی است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به عنوان راهبر و هدایتکنندة کلان جامعة اسلامی، صادر و امور کلانی در آن مطرح شده است که بایستی برای اجرایی کردن آن، اندیشمندان این بیانیه را به نگرش، راهبردها و راهکارها تبدیل کنند تا برنامهای عملیاتی به دست آید. تمدن اسلامی، به عنوان مفهومی ارزشمند و عمیق، هدف انقلاب اسلامی قرار گرفته است، لذا هر قدم آن چهل سال طول میکشد و گام دوم آن نیز، بر اساس برنامة چهلساله تدوین شده تا طبق آن بتوان به تمدن جامع اسلامی دست یافت. در این تحقیق، که مبتنی بر روش تحلیلی توصیفی، گردآوری اطلاعات و مقارنة آرا است، ابتدا به کیفیت شکلگیری تمدن اسلامی توجه میشود و پس از آن نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه، جهت تحقق تمدن نوین اسلامی ارائه میشود. از جمله نتایج تحقیق آنکه: 1. نگرش اساسی رسانه ایجاد حس امید در جامعه است. 2. راهبردهای رسانه به طور کلی در سه قسم قابل ارائه است: اقناع نخبگانی، تأثیرگذاری مستقیم و انگیزهسازی و تحریک تمایلات. 3. راهکارهای رسانه نیز در شش مورد خلاصه میشود: تقویت رسانه، تمرکز بر فعال کردن جستوجوگرهای داخلی، تولید کردن رسانههای مرجع، رسانهای کردن افراد مرجع، تمرکز بر تولیدات فاخر و لزوم توجه به صداقت.
The statement of the second step of the Revolution is a strategic and civilizational declaration issued by the Supreme Leader, as the leader and guide of the Islamic community, and major issues are raised in that statement, which must be implemented by the scholars through transforming the topics into practical solutions and strategies. Islamic civilization, as a valuable and profound concept, has been the objective of the Islamic Revolution, therefore, each step of it takes forty years, and the second step is based on a forty-year plan, so that a comprehensive Islamic civilization can be achieved. In this research work, which is based on the descriptive analytical method, in gathering information and comparing opinions, attention is paid first to the quality of the formation about Islamic civilization, and then the viewpoints, strategies and solutions put forward by the media are presented for the realization of the new Islamic civilization. Among the results of the research are: 1. The fundamental objective of the media is to create a sense of hope in the society. 2. Media strategies can generally be presented in three categories: persuasion of elites, direct influence, and motivating tendencies. 3. The media strategies are also summarized in six cases: strengthening the media, focusing on activating local search engines, producing mainstream media, promoting prominent people, focusing on high quality productions and the need to pay attention to honesty.
خلاصه ماشینی:
تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی نوشتة محمد دانشنهاد٭ محمدحسن وکیلی٭٭ چکیده بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیهای راهبردی و تمدنی است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به عنوان راهبر و هدایتکنندة کلان جامعة اسلامی، صادر و امور کلانی در آن مطرح شده است که بایستی برای اجرایی کردن آن، اندیشمندان این بیانیه را به نگرش، راهبردها و راهکارها تبدیل کنند تا برنامهای عملیاتی به دست آید.
com مقدمه بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیهای راهبردی و تمدنی است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به عنوان راهبر و هدایتکننده کلان جامعة اسلامی، صادر و امور کلانی در آن مطرح شده است که بایستی برای اجرایی کردن آن، اندیشمندان این بیانیه را به راهبردها و راهکارها تبدیل کنند تا برنامهای عملیاتی به دست آید.
در میان مقالههای پیش رو، نقش رسانه در بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی، کمتر مورد بررسی قرار گرفته و تنها تعداد معدودی در این باب به رشته تحریر درآمده است که در میان آنها نیز، بیشتر به نقش سیاستهای رسانهای و تبلیغی دشمن (رنجبر، 1398؛ ارجینی و حسینینژاد، 1399) و آثار تهاجم نرم دشمن توجه شده است (دارابی، 1399) بدون آنکه بر اساس بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی، نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.
نتیجهگیری با تبیین نقش رسانه، در جهت شکلگیری تمدن اسلامی و استمرار آن، میتوان چنین نقشی را با توجه به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در گام دوم انقلاب اسلامی، ضمن نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه دنبال کرد: 1.