چکیده:
پژوهش حاضر با نیازسنجی توسعة برونسپاری فعالیتهای بازاریابی ورزشی در ورزش دانشگاهی طراحی گردید. پژوهش از جمله تحقیقات آمیخته می-باشد. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی شامل تمامی خبرگان آگاه بود. بر اساس برآوردهای به عمل آمده تعداد آنان حدود 190 نفر بود. در بخش کیفی، روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. بدین منظور تعداد 12 نخبه و صاحبنظر به عنوان نمونة پژوهش در بخش کیفی انتخاب شدند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان تعداد 123 نفر نیز به عنوان نمونه در بخش کمی تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش کمی به منظور تعیین نمونههای پژوهش از روش نمونهگیری دردسترس استفاده گردید. بدین صورت پس از پخش و جمع آوری پرسسشنامهها تعداد 108 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت.ابزار گردآوری پژوهش حاضر شامل پرسشنامه و مصاحبه میباشد. در قسمت تجزیه و تحلیل کمی، از روش معادلات ساختاری با رویکرد پیالاس استفاده شده است. نتایج کیفی پژوهش نشان داد که 41 ویژگی از طریق مصاحبههای انجام شده استخراج گردید که این ویژگیها در 6 دسته نیاز شامل ملاحظات استراتژیکی، زیرساختهای فنی، فرآیندهایمدیریتی، کیفیت فنی ورزش دانشگاهی، تسهیل قانون و ویژگیهای انگیزشی دسته بندی گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که در میان نیازهای مربوط توسعة برونسپاری فعالیتهای بازاریابی ورزشی در ورزش دانشگاهی، فرآیندهای مدیریتی با میزان تأثیر 952/0 مهمترین نیاز مشخص گردیده است. همچنین نتایج پژوهش حاضر مشخص نمودند که نیاز زیرساختهای فنی با میزان تأثیر 938/0 و همچنین نیاز ملاحظات استراتژیکی با میزان تأثیر 931/0 از نیازهای مهم توسعة برونسپاری فعالیتهای بازاریابی ورزشی در ورزش دانشگاهی میباشد.
The present study was designed and implemented to assess the development of outsourcing of sports marketing activities in university sports. The present research is a mixed research carried out in qualitative and quantitative methods. The statistical population of the present study in the qualitative section included all experts familiar with the field of university sports and marketing across the country in public, free, Payam-e-Noor and applied science universities. These included some academic experts, instructors from academic teams, faculty members familiar with the field of research, as well as physical education directors from the country's universities. It is estimated that there were about 190 of them. In the qualitative part, the sampling method was targeted. For this purpose, 12 elites and experts were selected as the research sample in the qualitative section. According to Morgan's sample size chart, 123 people were used as a sample in the quantitative research section. In a small section, in order to determine the research samples, the available sampling method was used. Thus, after broadcasting and collecting questionnaires, 108 questionnaires were analyzed.The data gathering tool was a questionnaire and interview. In the quantitative analysis section, Structural Equation Method with Python approach is used. The qualitative research results showed that 41 characteristics were extracted through interviews, and these characteristics were classified into 6 categories including strategic considerations, technical infrastructure, management processes, academic quality of academic sport, facilitation of law and motivational characteristics. The results of the research showed that among the needs related to the development of outsourcing of sports marketing activities in academic sport, management processes with the impact of 95.2% of the most important needs have been identified. Also, the results of this study showed that the need for technical infrastructure with the impact of 0.938 and also the need for strategic considerations with the impact of 0.931 of the important needs of outsourcing the development of sports marketing activities in academic sport.
خلاصه ماشینی:
پارک و همکاران (٢٠١١) مشخص نمودند که برخي ورزشي در ورزش دانشگاهي سبب گرديده است تا نيازهاي مربوط به قوانين و مقررات نقش مهم و اساسي در مشکلات مالي بسياري گريبان گير دانشگاهي کشور گردد و مسير گسترش برون سپاري فعاليت هاي بازاريابي را مي در برخي شرايط سبب تعطيلي و يا کاهش برنامه هاي باشد.
با بررسي برخي تحقيقات انجام شده روش شناسي در اين حوزه مشخص مي گردد که برون سپاري فعاليت پژوهش حاضر از جمله تحقيقات آميخته ميباشد که به هاي بازاريابي در ورزش به خصوص ورزش دانشگاهي صورت روش هاي کيفي و کمي انجام گرديد.
activity and the transition from school Outsourcing Marketing and to university: A cross-sectional Organizational Learning: Managing survey among university students in Customer Relationship Germany.
The statistical population of the present study in the qualitative section included all experts familiar with the field of university sports and marketing across the country in public, free, Payam-e-Noor and applied science universities.
The qualitative research results showed that 41 characteristics were extracted through interviews, and these characteristics were classified into 6 categories including strategic considerations, technical infrastructure, management processes, academic quality of academic sport, facilitation of law and motivational characteristics.
The results of the research showed that among the needs related to the development of outsourcing of sports marketing activities in academic sport, management processes with the impact of 95.
931 of the important needs of outsourcing the development of sports marketing activities in academic sport.
Keywords: Sport of Academic, Marketing, Outsourcing, Con