چکیده:
هدف از پژوهش؛ بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه بر درآمدزایی اماکن و فضاهای ورزشی استان تهران در شرایط کرونا بود. پژوهش با توجه به اهداف تحقیق،کاربردی و برحسب روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران باشگاههای تندرستی، بدنسازی، باشگاههای ورزشی آماتور، استخرها و اماکن و فضاهای ورزشی استان تهران میباشند. که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، در بعد سرمایه اجتماعی پرسشنامههای استاندارد ناپید و گاشل (1998)، در بعد بازاریابی کارآفرینانه پرسشنامههای استاندارد بچر و همکاران (2012) و در بعد درآمدزایی پرسـشنامـه محققساخته میباشد. روایی پرسشنامه محققساخته درآمدزایی بر اساس دیدگاه گروهی از متخصصان اقتصادی و بازاریابی ورزشی تایید و پایایی پرسشنامـه بـر مبنای ضریب آلفای کرونباخ محاسبه (853/=α0) گزارش شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و توصیف اطلاعات از نرمافزار 22 Spss و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد؛ مقدار t بدست آمده در تمامی سازههای مورد مطالعه بالاتر از 96/1 میباشد. لذا مولفههای سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه از اهمیت لازم بر درآمدزایی اماکن و فضاهای ورزشی برخوردار هستند. با توجه به نتایج پژوهش؛ در شرایط بحران کرونا استفاده از فناوریهای نوین میتواند نقش مهمی در جهت شناسایی دقیقتر نیازهای مشتریان ایفا نماید. همچنین استفاده از نرم افزارهای ارتباط با مشتری متناسب با نیاز اماکن و فضاهای ورزشی، ایجاد پایگاه دادهای برای حفظ اطلاعات، استفاده از کانالهای ارتباط الکترونیک با مشتریان، از جمله وب سایت و ایمیل و آموزش کارکنان برای استفاده مناسب از فناوریهای نوین جهت ارائه خدمات مناسب و درآمدزایی در اماکن و
Purpose of the research; Investigating the effect of social capital and entrepreneurial marketing on revenue generation of sports venues and spaces in Tehran province was in corona. The research is applied according to the research objectives and descriptive-analytical in terms of method. The statistical population of the study is the managers of health clubs, bodybuilding, amateur sports clubs, swimming pools and sports places and spaces in Tehran province. Which have been selected by available sampling method. Data collection tool, in the social capital dimension of the invisible standard questionnaire and Gashl (1998), In the dimension of entrepreneurial marketing and standard questionnaires of Becherer et al. (2012), And in the income generation dimension, a researcher-made questionnaire is made. The validity of the researcher-made questionnaire in terms of revenue generation based on the views of a group of economists and sports marketing experts has been confirmed and the reliability of the questionnaire has been reported based on Cronbach's alpha coefficient (α0 = 0.853). In order to analyze the data and describe the information, Spss22 software and Smart PLS software were used. The results showed; The value of t obtained in all studied structures is higher than 1.96. Therefore, the components of social capital and entrepreneurial marketing are of great importance on the revenue generation of sports venues and spaces. According to the research results; In times of corona crisis, the use of new technologies can play an important role in more accurately identifying customer needs. Also use customer relationship software tailored to the needs of sports venues and spaces, create a database to store information, use electronic communication channels with customers, including websites and emails, and train staff to make proper use of new technologies. It is recommended to provide appropriate services and generate income in sports venues and spaces.
خلاصه ماشینی:
بازاريابي کارآفرينانه به عنوان مجموعه اي از فرايندها به دليل اينکه اماکن و فضاهاي ورزشي در جهان امروز، شناخته ميشود که به برقراري ارتباط با مشتريان ، ايجاد مراکزي هستند که تعداد زيادي از مردم علاقه مند به ارزش و هدايت مؤثر کسب و کارها در محيط هاي در حال فعاليت هاي ورزشي را در خود جاي ميدهند، بايد اصول و تغيير کمک ميکند و درواقع ، پاراديمي جديد و ميان ضوابط مدرن و فراگير به منظور تأمين سلامت و امنيت رشته اي در بازاريابي است که ميتواند از طريق نوآوري و برنامه ها و فعاليت هاي ورزشي در شرايط بحراني کنوني و مشتريگرايي، محدوديت هاي بازاريابي سنتي را رفع کند و وجود ويروس کوويد ١٩ براي عموم مراجعه کنندگان و منجر به ايجاد ارزش براي مشتري شود (عباسي، شريف - استفاده کنندگان اين اماکن در آنها پيش بيني و اعمال زاده ، عبدالله زاده ، ١٣٩٨ :٦٣) شود.
بازاريابي کارآفرينانه اين فرصت همچنين نتايج پژوهش منگلي، رضايي، صفا (١٣٩٧: ٩٩) را با توجه به شيوع ويروس کوويد ١٩ براي اماکن و نشان داد؛ که بازاريابي کارآفرينانه اثر مثبت و معنيداري 3 فضاهاي ورزشي ايجاد ميکند با شناسايي مشتريان جديد، بر عملکرد مالي داشته است .