چکیده:
آیات ارث در قرآن، یکی از مباحث ویژه و پر چالش احکام اسلامی است؛ توجه به مبانی فقهی و حقوقی در آیات الاحکام، بیانگر دستورالعمل سنتهای اصیل اعتقادی است. تدوین این مقاله، در راستای تبیین واژه ارث در قرآن، به ویژه در خصوص دو آیه مندرج در سورههای نمل و مریم میباشد. رویکرد تاریخی و فراز و فرودهای استنباطی گروهها و نحلههای اسلامی، با تاثیرپذیری از فضای جامعه و اثرات مسائل سیاسی حکومتهای وقت، حساسیت موضوع را دوچندان کرده است. در این نوشتار، ابتدا به مستشکل یکی از نویسندگان به آیات مذکورپرداخته شده، سپس دیدگاههای مختلف تفسیری، با لحاظ نظرات اعتقادی موافقین و مخالفین و برداشت آنها از آیات الهی آورده شده است. بررسی اصالت استنادات روائی، پیرامون آیه یادشده و موضوع چالشهای تاریخی با توجه به رویدادهای سیاسی، مورد بحث و فحص قرار گرفته؛ در نهایت اثبات مسئله در خصوص این که موضوع مطروحه، ارث بوده یا هبه و اعطائی رسول مکرم اسلام (ص)، به حقانیت فدک و مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، اشاره شده است.
One of the special and challenging topics of Islamic rulings is the verses of inheritance in the Qur'an. Paying attention to jurisprudential and legal foundations in rulings verses (Ayat Al-Ahkam) expresses the instructions of authentic traditions of belief. This article is compiled with a descriptive-analytical method in order to explain the word "Irth" (inheritance) in the Qur'an, especially regarding the two verses contained in Surahs of Naml and Maryam. The historical approach and the inferential controversies of Islamic groups and practices, being influenced by the atmosphere of the society and the effects of the political issues of the governments of the time, has doubled the importance and sensitivity of the issue. One of the main subjects of this article is investigating issues surrounding the inheritance of prophets and whether it refers to prophecy and knowledge or rule and worldly property. The research in the authenticity and the relevant issuance the narration "We (the prophets) do not bequeath. What we leave is to be considered as charity", which is the source of the most of criticisms, has been discussed as a valid answer. Various interpretative viewpoints, regarding the religious views of supporters and opponents and their perception of the divine verses and the examination of the authenticity of the narrations about the aforementioned verse and the issue of historical challenges with regard to political events, are discussed in this article. At the end, referring to the issue of the usurpation of Fadak, whether it was an inheritance or a gift from the Holy Prophet of Islam (PBUH), the evidence has been presented to prove the validity of Fadak's claim, by mentioning the oppression of the Ahl al-Bayt of Infallibility and Purity (AS).
خلاصه ماشینی:
روش تفسيري استاد سبحاني در همه تأليفات علوم قرآني، از عمق و دقت قابل توجهي برخوردار اسـت؛ در مورد کتاب تفسـير صـحيح آيات مشـکله قرآن نيز که تعـدادي از آيـات قرآن از جملـه آيـه مربوط بـه ارث يعني آيـه ١٦ ســـوره نمـل کـه مي فرمـاي د: (به تصویر صفحه رجوع شود) اȟُْѫʂُ »؛ ســليمان وارث داود شــد و گفت اي مردم، زبان پرندگان را آموخته و از همه چيزي Ѵ داده شـده ايم و اين برتري آشـکاري اسـت ،بحث و بررسـي شـده اسـت .
نويسـنده در ما قبل آيه، کاملاً تصـريح مي کند که اين وراثت در علم و نبوت اسـت نه در مال دنيا، چنان که آيه ١٥ ســوره نمل قرآن که مي فرمايد: (به تصویر صفحه رجوع شود) به داود و ســليمان علم داديم ايشــان گفتند حمد براي خدائي را که ما را بر بيشــتري از بندگان مؤمن خود تفضــيل داده اســت و ســپس مي فرمايد: (به تصویر صفحه رجوع شود) » و سليمان وارث داود شد؛ يعني در خصوص علم و فضيلت و پيغمبري را، سـليمان از داود ارث برد و سـليمان به مردم گفت اي مردم، خداوند زبان مرغان را ـبه مـا تعليم کرده و اين جملـه بعـدي دليـل اســـت کـه منظور از وراثـت ، همـان وراثـت در علم و دانش و پيغمبري اسـت.