چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر خودشیفتگی مدیران بر استراتژیهای تجاری و عملکرد نوآوری با تاکید بر خوشبینی مدیران است. جامعه آماری تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1394 تا 1398 میباشد که با استفاده از روش حذف سیستماتیک، تعداد 101 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار minitab و EViews انجام شده است. برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین خودشیفتگی مدیران و استراتژیهای تهاجمی و استراتژیهای تدافی وجود دارد و متغیر خوشبینی مدیران، بر رابطه بین خودشیفتگی مدیران و استراتژیهای تهاجمی تاثیر معناداری ندارد. همچنین رابطه معنیداری بین خودشیفتگی مدیران و مولفههای عملکرد نوآوری شامل نوآوری فردی، نوآوری محیطی، نوآوری اجرایی و نوآوری فنی وجود دارد و متغیر خوشبینی مدیران در ارتباط بین خوشبینی مدیران با تمام مولفههای عملکرد نوآوری، به جز نوآوری فنی، تاثیرگذار میباشد. نتایج این مطالعه میتواند با هدایت و تأثیرگذاری در تصمیمگیریها، تأثیر مولفههای روانشناختی مانند خودشیفتگی بر عملکرد افراد را شناسایی کند.
The purpose of the present study is to review the impact of managers’ narcissism on their trade strategies and innovative acts with an emphasis on their optimism. The research population includes all accepted corporations in Tehran Stock Exchange during the years from 2015 to 2019. Using a systematic removal method, 101 corporations were chosen as the statistical sample and data analysis was conducted by EViews and Minitab software. For hypothesis testing, multivariate linear regression was used. The results showed that there is a significant correlation between managers’ narcissism and their aggressive and defensive strategies while the variable of their optimism has no significant effect on the relationship between their narcissism and aggressive strategies. Furthermore, there is a significant correlation between managers’ narcissism and components of innovative acts including personal innovation, environmental innovation, administrative innovation, and technical innovation and managers’ optimism is effective on the correlation between this variable and all components of innovative acts, except technical innovation. The results of this study can lead to an effect on decision-making and identify the impact of psychological components such as narcissism on people’s performance.
خلاصه ماشینی:
با عنايت به مباحث مطرح شده ، اين تحقيق علاوه بر بررسي رابطه بين خودشيفتگي مديران و استراتژيهاي تجاري، تأثير خودشيفتگي مديران بر عملکرد نوآوري را نيز مورد بررسي قرار ميدهد و به دنبال ياري رساندن به سرمايه گذاران جهت تصميم گيري مالي بهينه است .
Higgins, Omer & Phillips 3.
Marissen, Deen & Franken 2.
بنابراين ، ميتوان گفت رابطه معنيداري بين خودشيفتگي مديران و نوآوري فردي وجود دارد و فرضيه پنجم در سطح اطمينان ۹۵ درصد مورد پذيرش قرار ميگيرد.
بنابراين ، مي توان گفت خوش بيين مديران بر رابطه بين خودشيفتگي مديران و نوآوري فردي ، تأثير معناداري دارد و فرضيه ششم در سطح اطمينان ۹۵ درصد مورد پذيرش قرار ميگيرد.
بنابراين ، ميتوان گفت رابطه معنيداري بين خودشيفتگي مديران و نوآوري اجرايي وجود دارد و فرضيه نهم در سطح اطمينان ۹۵ درصد مورد پذيرش قرار ميگيرد.
بنابراين ، مي توان گفت خوش بيين مديران بر رابطه بين خودشيفتگي مديران و نوآوري اجرايي، تأثير معناداري دارد و فرضيه دهم در سطح اطمينان ۹۵ درصد مورد پذيرش قرار ميگيرد.
بنابراين ، ميتوان گفت رابطه معنيداري بين خودشيفتگي مديران و نوآوري فني وجود دارد و فرضيه يازدهم در سطح اطمينان ۹۵ درصد مورد پذيرش قرار ميگيرد.
بنابراين ، مي توان گفت خوش بيين مديران بر رابطه بين خودشيفتگي مديران و نوآوري فني، تأثير معناداري دارد و فرضيه دوازدهم در سطح اطمينان ۹۵ درصد مورد پذيرش قرار ميگيرد.
در اين پژوهش ، تأثير خودشيفتگي مديران بر استراتژيهاي تجاري و عملکرد نوآوري با تأکيد بر خوش بيين مديران ، مورد بررسي قرار گرفته است .