چکیده:
یک اندیشه سیاسی برای دوام آوردن در عالَم اندیشه ها، باید مانا و پویا باشد؛ مانایی و پویایی یک اندیشه سیاسی در صورتی محقق می شود که علاوه بر لحاظ سه لایهی وجودیِ انسان در مقام تکوین، در فضای گفتمانی هم بتواند نظریههای رقیب را به چالش بکشد و این امر میسور نیست مگر اینکه در مقام تکوین، جامعیت داشته باشد. برای اثبات این فرضیه، از تحلیلِ اندیشه سیاسی در دو مقامِ ثبوت - بر اساس الگویِ انسان شناسی حکمت متعالیه - و مقام اثبات - بر اساس روش تحلیل گفتمان - استفاده می کنیم و این الگو، بر اندیشه امام خمینی قابل تطبیق است. در انتها خواهیم دید بر خلاف مدعی زوال، اندیشه سیاسی شیعه با فرآیند تکاملی مواجه بوده و این تکامل در اندیشه سیاسی امام خمینی به بلوغ میرسد و پا به عرصه عمل و مدیریت جامعه میگذارد.
To survive in the world of ideas, a political thought must be stable and dynamic; The stability and dynamism of a political thought would be actualized only in the case that, in addition to the three layers of human existence in terms of formation, it can also challenge competing theories in the space of discourse, and this is not possible unless it is comprehensive in terms of formation. To prove this hypothesis, we use the analysis of political thought in two positions of thubut- on the anthropological model of transcendental wisdom - and ithbat - based on the discourse analysis method - and this model can be applied to Imam Khomeini's thought. In the end, we will see that contrary to the claimant of decline, Shiite political thought has experienced an evolutionary process, and this evolution reaches maturity in Imam Khomeini's political thought and enters the field of action and management of society.