چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی واسطهای راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان در رابطه باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 456 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. ابزارها شامل سیاهه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375)، پرسشنامه باورهای فراشناختی باکو و دیگران (2009)، فرم کوتاه پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و کرایج (2006) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 24 و AMOS بررسی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی، راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان، رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنادار با اضطراب امتحان دارند (05/0p<). همچنین، تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته نیز نقش میانجی در رابطه بین باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان دانشآموزان دارد (05/0p<). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش باورهای فراشناختی با واسطهگری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته دانشآموزان میتواند بر اضطراب امتحان آنان اثرگذار باشد. لذا پیشنهاد میشود مداخلات مبتنی بر درمان فراشناخت و مداخلات مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان در درمان اضطراب امتحان دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد.
Aim: The purpose of this study was mediating role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies in the relationship between metacognitive beliefs and test anxiety. Method: The method of this study was descriptive -correlational. The whole secondary school students in Tehran city in academic year 1401-1400 were constituted the statistical population of this study. 456 people from this statistical population were selected randomly by convenience sampling and participated in this study. The instruments were test anxiety inventory of Aboighasemi and et al (1375), metacognitions questionnaire for children of Bacow and et al (2009)) and cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) of Garnefski and Kraaij (2006). Data were evaluated and analyzed with the use of Pearson’s correlation and Structural Equation Model (SEM) by SPSS-24 and AMOS. Results: Results showed that metacognitive beliefs and maladaptive cognitive emotion regulation have significant direct and indirect relations with test anxiety in students (pConclusion: To the result, focusing on the metacognitive beliefs and maladaptive cognitive regulation emotion can play on important role in student test anxiety. More interventions based on metacognitive and cognitive emotion regulation-based interventions in treatment for pathological test anxiety are suggested.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي نقش واسطه اي راهبردهاي سازش نايافته تنظيم شناختي هيجان در رابطه باورهاي فراشناختي با اضطراب امتحان سجاد اسلاميان ١، ربابه نوري قاسم آبادي *٢ و جعفر حسني ٣ ١ .
com@hasanimehr٥٧ چکيده هدف : هدف از اين پژوهش بررسي واسطه اي راهبردهاي سازش نايافته تنظيم شناختي هيجان در رابطه باورهاي فراشناختي با اضطراب امتحان بود.
همچنين ، تنظيم شناختي هيجان سازش نايافته نيز نقش ميانجي در رابطه بين باورهاي فراشناختي با اضطراب امتحان دانش آموزان دارد (٠٠٥>p).
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي پژوهش باورهاي فراشناختي با واسطه گري راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان سازش نايافته دانش آموزان ميتواند بر اضطراب امتحان آنان اثرگذار باشد.
از اين رو پژوهش حاضر تعيين نقش واسطه اي راهبردهاي سازش نايافته تنظيم شناختي هيجان در رابطه باورهاي فراشناختي با اضطراب امتحان بود.
در نهايت نتايج نشان دهنده آن بود که تنظيم شناختي هيجان سازش نايافته در رابطه بين باورهاي فراشناختي و اضطراب امتحان نقش ميانجي دارد.
بر همين اساس منطقي است که گفته شود تنظيم شناختي هيجان سازش نايافته نقش ميانجي در رابطه بين باورهاي فراشناختي و اضطراب امتحان داشته باشد.
براي تعميم پذيري بيشتر نتايج پيشنهاد ميشود چنين پژوهش هايي را در ساير شهرها تکرار کنند تا شواهد بيشتري از روابط به دست اضطراب امتحان بر پايه باورهاي فراشناختي با تأکيد بر نقش ميانجي تنظيم شناختي هيجان سازش نايافته در دانش آموزان فراهم شود.
همچنين با توجه به يافته هاي پژوهش باورهاي فراشناختي و تنظيم شناختي هيجان سازش نايافته در دانش آموزان ميتوانند بر اضطراب امتحان آنان اثرگذار باشد.