چکیده:
اهداف: ژئوتوریسم شاخهای نسبتا جدید از توریسم با محوریت ارزیابی، رفتارشناسی و مدیریت لندفرمها به عنوان مقاصد گردشگری در نواحی شهری و روستایی است. در این مطالعه سعی بر آن است در راستای ارتقای اقتصادی، کارآفرینی و... در نواحی روستایی مجاور ژئومورفوسایتها یک الگوی مدیریتی ویژه با هدف اجراشدن نتایج ارزیابی ژئومورفوسایتها در قلمرو روستایی شهرستان محلات، تدوین شود.روش: از نظر روش شناسی نوشتار حاضر از دو بخش مطالعات میدانی و کتابخانه ای تشکیل شده است. مطالعات کتابخانهای در همه مراحل پژوهش شامل پیشینهشناسی، جنبههای نظری گردشگری، روستاشناسی و... مورد استفاده قرار گرفت. مطالعات میدانی در این مطالعه از دو مرحله تشکیل شده است؛ مرحله اول شامل شناسایی و ارزیابی سایتها (ارزیابی توان گردشگری به کمک مدل اصلاح شده و پیشنهادی پرییرا و همکاران (2007)، آسیبشناسی وضع موجود و...) و مرحله دوم شامل تدوین و پیادهسازی الگوی مدیریتی و انطباق آن با ویژگیهای محدوده مورد مطالعه است (مصاحبه با جامعه بومی، اجرایی و...). یافتهها/ نتایج: یافتههای این مطالعه در قالب الگوی مدیریتی ژئوتوریسم نواحی روستایی، در 8 گام اصلی قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج نهایی از پیاده سازی الگوی مدیریتی شامل شناسایی، ارزیابی، تفسیر، به کارگیری مولفههای مدیریتی و... نمایانگر نقصانهایی در روند مدیریت و برنامه ریزی در این عرصه است. این در حالی است که جامعه بومی به ویژه روستاها قادر است با بهره برداری سازمان یافته به کمک رویکردهای علمی، آگاهانه و احداث زیرساختهای گردشگری نه چندان پرهزینه توسعه پایدار روستاها و نواحی را به ویژه در زمینه اشتغال زایی و تثبیت جمعیت روستایی به ارمغان آورد.
Objectives: Geotourism is a relatively new branch of tourism focusing on the evaluation, behavior and management of landforms as tourist destinations in urban and rural areas. In this study, in order to promote economic, entrepreneurship, etc. in rural areas adjacent to geomorphosites, a special management model is developed with the aim of implementing the evaluation results of geomorphosites in the rural area of Mahallat city.Method: In terms of methodology, the present article consists of two parts: field studies and library. Library studies were used in all stages of research, including historiography, theoretical aspects of tourism, rural studies, etc. Field studies in this study consist of two stages; The first stage includes identifying and evaluating sites (evaluation of tourism potential using the modified and proposed model of Priera et al. (2007), pathology of the current situation, etc.) and the second stage includes developing and implementing a management model and adapting it to the characteristics of the study area. (Interview with the local community, executive, etc.).Findings / Results: The findings of this study were divided into 8 main steps in the form of geotourism management model of rural areas.Conclusion: The final results of the implementation of the management model, including identification, evaluation, interpretation, application of managerial components, etc., =