چکیده:
زمینه و هدف: امروزه کارآفرینی به اصلیترین رویکرد کشورها برای توسعه اقتصادی است. هدف این مطالعه تایید تجربی اهمیت جهتگیری یادگیری در بهبود نوآوری مدل کسبوکار و عملکرد کارآفرینی شرکتهای نوپا است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر پارادایم، اثباتگرا و دارای رویکردی کمی است. به لحاظ مخاطب هدف نیز مطالهای کاربردی است و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻛﻤﻲ، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل مدیران شرکتهای نوپای استان تهران است. حجم نمونه با نرمافزار G-POWER 3 222 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد بود. 201 داده با روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس و طی یک پیمایش آنلاین گردآوری و با دو نرمافزار SPSS 26 و Smart pls 3 تحلیل شد.یافتهها: تمامی فرضیهها در سطح اطمینان 99% تأیید شد. نتایج نشان داد که جهتگیری یادگیری به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری مدل کسبوکار بر عملکرد کارآفرینی شرکتهای نوپا تأثیر مثبت و معنادار دارد. این مطالعه برای اولین بار تأثیر کسب فناوری بر گسترش بازار را بررسی نمود. لذا مطالعه حاضر به عنوان گامی هر چند کوچک با پوشش شکاف تحقیقاتی به توسعه ادبیات مدیریت کمک مینماید.نتیجهگیری: مدیران شرکتهای نوپا با اتخاذ سیساستهای توسعهطلبانه و تقویت کانالهای جذب، اشتراک و نگاشت دانش با هدف تقویت و بهبود یادگیری و تشویق به یادگیری فعال در راستای پرورش جزئیات قابلیتهای اعضای سازمان و ایجاد دانش جدید، قادر خواهند بود نقشی راهبردی در بهبود عملکرد کارآفرینانه شرکتهای نوپا ایفا نمایند.
Context/Purpose: Today, entrepreneurship is the main approach of countries for economic development. The purpose of this study is to empirically confirm the importance of learning orientation and business model innovation in the performance of start-up companies.Methodology: The paradigm of his study is positivist and has a quantitative approach. This research is an applied study based on the target audience, and the research strategy in the quantitative approach is descriptive-survey. The Statistical population of the research includes managers of start-up companies in Tehran province. The sample size was determined with G-POWER 3 software 222 people. The research tool was a standard questionnaire. 201 data were collected by non-random sampling method, and collected during an online survey, and analyzed by SPSS 26 and Smart PLS3 software.Findings: All hypotheses were confirmed at 99% confidence level. The results showed that the learning orientation directly and indirectly through business model innovation has a positive and significant effect on the entrepreneurial performance of start-ups. This study was the first study to examine the impact of technology acquisition on market expansion. Therefore, the present study, as a small step by covering the research gap, contributes to the development of management literature.Conclusion: Start-up managers should adopt developmental policies and strengthen the channels of absorption, sharing and mapping of knowledge, provide the necessary ground for strengthening and improving learning, and by encouraging employees to actively learn to cultivate the details of their capabilities to create new knowledge, have a strategic role in improving start-ups entrepreneurial performance.
خلاصه ماشینی:
تأثیر جهت گیری یادگیری و نوآوری مدل کسب وکار بر عملکرد کارآفرینی شرکت های نوپا صمد بارانی ١، یعقوب رشنوادی ٢، رسول نصرت پناه ٣، غلامحسین آتشی 4 چکیده زمینه و هدف : امروزه کارآفرینی به اصلیترین رویکرد کشورها برای رشد اقتصادی و توسـعه تبـدیل شـده است .
هدف این مطالعه تایید تجربی اهمیت جهت گیری یادگیری در بهبود نوآوری مدل کسب وکار و عملکرد کارآفرینی شرکت های نوپا است .
نتایج نشان داد که جهت گیری یادگیری به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری مدل کسب وکار بر عملکرد کارآفرینی شرکت های نوپا تـأثیر مثبـت و معناداری دارد.
Mahdi and Nassar همکاران ١، ٢٠٢٠)، تحقیقات تجربی کـه رابطـه بـین جهـت گیری یـادگیری ، نـوآوری مـدل کسب وکار و عملکرد کارآفرینی را در زمینه شرکت های نوپا بررسی نموده باشد، بسیار محدود است (بائی و چویی، ٢٠٢١).
بر این اساس ، هدف اصلی پژوهش ، توسـعه ادبیات مدیریت جهت پوشش شکاف های تحقیقاتی مطالعات گذشته و پاسخ بـه ایـن سـوال است که جهت گیری یادگیری از طریق نقـش میـانجیگری نـوآوری مـدل کسـب وکار چـه تأثیری بر عملکرد کارآفرینی (شامل کسب فناوری و گسترش بازار) شرکت های نوپای ایرانی دارد؟ پیشینۀ پژوهش جهت گیری یادگیری؛ فرآیندی درونی است کـه فعالیت هـای یـادگیری اعضـای سـازمان را تشویق می کند، یک چشم انداز را به اشتراک می گـذارد و بـرای ایجـاد دانـش جدیـد تـلاش می کند.
Business Model Innovation and Entrepreneurial Orientation Relationships in SMEs: Implications for International Performance.
The Effect of Learning Orientation and Business Model Innovation on Entrepreneurial Performance: Focused on South Korean Start-Up Companies.