چکیده:
دینی کردن علم و بحث از «علم دینی» محل گفتوگوهای فراوان بوده و دیدگاههای مختلف اقلی و اکثری در آن وجود دارد. مهمترین عرصه علم دینی مطرح در بین صاحبنظران عرصه علوم انسانی است. علوم انسانی دانشهایی است ناظر به حالات، شئون و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان. دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی ادله چرایی «اسلامیسازی علوم انسانی» از منظر فقه اسلامی است. این پژوهش از روششناسی اجتهادی در استنباط حکم از ادله قرآنی و روایی بهره میگیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سه قاعده نفی سبیل (حفظ استقلال و خودکفایی جامعه مسلمین)، اعانه بر «بِرّ» و ممنوعیت اخذ علوم از غیر اهل بیت( را میتوان بهعنوان برخی از مهمترین ادله فقهی «اسلامیسازی علوم انسانی» بیان نمود و جمعبندی حاصل از این ادله بر لزوم تولید علوم انسانی اسلامی دلالت دارد.
Religiousization of science and discussion of "religious science" has been the focus of many debates and there are different minimalist and maximalist viewpoints about it. The most important field of religious science among experts is the humanities which are academic disciplines that study aspects of human society and culture. Access to Islamic human sciences has a special position in the engineering of Islamic civilization. The main purpose of this article is to examine the reasons for the "Islamization of humanities" from the perspective of Islamic jurisprudence. This research uses the inferential methodology in deriving rulings from Qur'anic and textual evidence. The results of the research indicate that the three rules such the negation of the domination of the infidels (i.e. maintaining the independence and self-sufficiency of the Muslim community), promoting the "birr" (righteousness) and prohibiting the acquisition of knowledge from anyone other than the Ahl al-Bayt (a) can be stated as some of the most important jurisprudential arguments for the "Islamization of the humanities". The conclusion drawn out suggests the necessity of producing Islamic humanities.