چکیده:
هدف: شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تغییر رشته دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد به یکی از رشتههای گروه علوم انسانی. روش پژوهش: تحقیق از نوع پسا رویدادی و با رویکرد ترکیبی اجرا شده است. در بخش کیفی تحقیق، با 12 تن از استادان، معاونین و دانشجویان تغییر رشته داده در دانشگاه تربیت مدرس، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام و اشباع نظری دادهها حاصل شده است. جهت استخراج عوامل از روشهای کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. در بخش کمی تحقیق، جامعه آماری عبارت بوده است از تمامی دانشجویانی که با داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشتههای گروههای تحصیلی غیر علوم انسانی، در دوره کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 98-97 اقدام به تغییر رشته نمودهاند. در این مرحله 80 نفر از این گونه دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسش نامه طراحی شده حاصل از نتایج بخش کیفی پاسخ دادند. یافتهها: 54 مفهوم اولیه و 7 دسته عامل، با عناوین علمی، فردی، شغلی، اقتصادی، تحصیلی، اجتماعی و سازمانی شناسایی شدند. گروه سنی، گروه تحصیلی، نوع دانشگاه و میانگین نمرات دانشجویان در دوره کارشناسی، فاصله زمانی بین دو دوره تحصیلی و وضعیت اشتغال، از جمله ویژگیهای فردی دانشجویان هستند که در تغییر رشته آنها در دوره کارشناسی ارشد موثر بودهاند. نتیجهگیری: افرادی که تغییر رشته میدهند، به دنبال نیل به اهداف و آرمانهای فردی و جمعی خود هستند؛ آرمانها و اهدافی که در بستر رشته قبلی محقق نشدهاند.
Objective: identify and prioritize the factors affecting the change of major of students in master degree.Methods: The research is a post-event type with a mixed approach. In the qualitative part of the research, the statistical population consisted of all professors, educational administrators as well as students who have changed majors at the master's degree. semi-structured interviews were conducted with 12 professors, educational administrators and students who changed their major, at and theoretical data saturation was obtained. In the quantitative part of the research, the statistical population was all students who were educated in the undergraduate department in the non-humanities department, but in the master's degree program in 2018-19, they changed their major to one of the Humanities major of Tarbiat Modares University and have been admitted. At this stage, 80 of such students were selected as a sample and they completed a designed questionnaire which includes 39 closed questions based on a Likert five-choice range.Results: 54 primary concepts and 7 categories of factors were identified, including scientific, personal, occupational, economic, educational, social and organizational. the Economic and scientific factors ranked as the most important factors, respectively.Conclusion: students who change their major, seek to achieve their individual and common goals which were not achieved in the major of their previous degree.
خلاصه ماشینی:
1 Porter 2 Umbach 3 Ismael 4 Zafar 5 Chalupova .
لذا اين پژوهش با هدف شناسايي و اولويت بندي علل تغيير رشته دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره کارشناسي ارشد رشته هاي علوم انساني (نسبت به رشته تحصيلي دوره کارشناسي آنان ) انجام شده است .
) اقتصادي ١- بورسيه شدن ، ٢- کسب درآمد بيشتر تحصيلي ١- قبول نشدن در رشته ديگر، ٢ - سهولت دروس و مفاهيم در رشته جديد يافته هاي کمي در پاسخ به پرسش دوم مبني بر آن که اولويت بندي عوامل موثر بر تغيير رشته دانشجويان در دوره کارشناسي ارشد به رشته هاي گروه علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس به چه صورت است ؟ آزمون فريدمن انجام شده است .
Factors Affecting Discipline (Major) Choice among Newly Admitted Students of Nursing in Kerman University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education, 11(6),600-608.
Awareness of the University Candidates on the Academic Program Selection, quarterly journal of research and planning in higher education, 13(2),131-150.
(2008), Examining the career expectations of physical education students from Employment and career future in yazd province, Dissertation for master degree, humanities, tehran payam noor university.
S. (2017), Reasons Influence Students’ decisions to Change College Majors, International journal of humanities and Social Sciences, 7(3).
Pharmacy Students' Reasons for Choosing Pharmacy as a Career and Changes in Their Motivation during the Course, Journal of Medical Education development, 5(9),33-41.
Examining the career expectations of physical education students from Employment and career future in Azad universities branches in Tehran, sport management journal, 7(2),175-189.