چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهگری خودکارآمدی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی و سبکهای اسنادی با پیشرفتتحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر یاسوج است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل شهر یاسوج در سال تحصیلی 96-95بودکه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای به تعداد523 نفر انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه ی سبکهای دلبستگی کولینز ورید (1990)، پرسشنامه ی سبکهای اسنادی سلیگمن و همکاران (1979)، پرسشنامه ی خودکار آمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) استفاده گردید. دادهها به شیوه آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیری با استفاده از نرم افزار SPSS مبتنی بر مراحل بارون وکنی و روش بوت استرپ با استفاده از نرم افزار اموس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل، نقش واسطه گری خودکارآمدی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی با سبکهای اسنادی درونی منفی، کلی مثبت و سبک دلبستگی اجتنابی با سبک اسناد کلی منفی را تایید میکند. با این وجود، نقش واسطه گری خودکارآمدی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی با سبکهای اسنادی درونی مثبت، پایدار مثبت، پایدار منفی و سبکهای دلبستگی ایمن، اضطرابی – دوسوگرا با سبک اسنادی کلی منفی را رد میکند.
Determining the quality of the Mediating Role of Self-efficacy in Relation with Attachment and Attribution Styles with Academic Achievement of Students of Yasuj, constitute the aim of this research. The statistical community of the research, consist of all high school students of Yasuj, in academic year 2016-2017, which 532 of them has been chosen through multistage random sampling. Attachment scale (Collins & Read, 1990), Attribution Styles Questionnaire (Seligman et al., 1979), and Academic Self-efficacy Scale (Morgan and Jinks, 1999), is used for collecting the data. In addition, the results analyzed according to the Baron and Kenny steps through SPSS, and Bootstrap method by the use of Amos software. The results, admit the mediating role of self-efficacy between Attachment Style with Negative Internal Attribution style, Positive General Attribution Style and Avoidant Attachment Style with Negative General Attribution Style. However, the mediating role of self-efficacy is rejected in relation between Attachment styles with Positive Internal Attribution Style, Positive Stable Attribution style, Negative Stable Attribution Style and Secure Attachment Style, Anxious-ambivalent Attachment Style with Negative General Attribution Style.