چکیده:
نظر به حائز اهمیت بودن مدیریت سبز، طراحی و تدوین مدل مدیریت سبز از جمله اقداماتی است که جهت ساماندهی هر چه بهتر در این حوزه بسیار انجام شده است. مطالعه حاضر با عنوان "بومی سازی مدل مدیریت سبز برای سازمانهای دولتی" و با هدف مطالعه مدلهای مدیریت سبز، شناسایی و استخراج مولفههای مدیریت سبز و انتخاب مولفههای بومی شده مدلهای مدیریت سبز در یک مدل یکپارچه در شرکت ارتباطات زیرساخت انجام پذیرفت. روش تحقیق در این تحقیق برمبنای هدف پژوهش، به شکل کاربردی و بر اساس روش، همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات روش میدانی است و دادههایی که لازم بود با استفاده از پرسشنامه استخراج میگردد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت ارتباطات زیر ساخت به تعداد 1590 نفر میباشد که تعداد نمونه به کمک روش کوکران 533 نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامه اولیه برای 51 عامل شناسایی شده تدوین و توزیع گشت و بعد از تجزیه و تحلیل به روش دلفی به 18 عامل تقلیل یافت. سپس به کمک عوامل استخراج شده پرسشنامه ثانویه با 63 سوال تدوین شد و به کمک روش تحلیل عاملی از صحت سوالات مطرح شده اطمینان حاصل گردید. در نهایت مدل نهایی به کمک تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرمافزار AMOS آزمایش شد. تمامی مولفههای شناسایی شده در آزمون آماری مورد تایید قرار گرفت.
and developing a green management model is one of the steps that have been taken to better organize this field. The present study, "Localizing the Green Management Model for Government Organizations", was conducted with the aim of studying green management models, identifying and extracting green management components, and selecting localized components of green management models in an integrated model in an infrastructure communications company . Research Method In this research, based on the purpose of the research, is applied type and based on the method, correlation. The method of data collection is field method and the required data is extracted through questionnaire. Statistical population includes all managers and experts of Infrastructure Communications Company (1590). The sample size was 533 people using Cochran method. The initial questionnaire was compiled and distributed for 51 identified factors and reduced to 18 factors after Delphi analysis. Then, a secondary questionnaire with 63 questions was compiled using extracted factors and ensured the correctness of the questions by means of exploratory factor analysis. Finally, the final model was tested by confirmatory factor analysis using AMOS software. All the identified components were confirmed in the statistical test.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين تحقيق نشان داد که از ميان فاکتورهاي مشخص شده ، فاکتورهايي از قبيل آلايندگي خاک، آب و هوا، ترويج فرهنگ سبز، بازيافت ضايعات و پسماندها، پيروي از استانداردهاي ضروري، ارائه و آموزش الگوهاي صحيح مصرف انرژي، مديريت کيفيت جامع محيطي، ايجاد سيستم هاي نظارتي و کنترلي، طرفداري از زنجيره تامين سبز از طريق مديران ارشد، تحليل کليه عمليات پروسه توليد، بکارگيري تکنولوژي - هاي جديد، دسترسي به ضوابط و در نهايت ، تحليل پيوسته کارکرد ماشين آلات ، بيشترين تاثير را بر مديريت زنجيره تامين سبز در اين شرکت دارد (٢٠١٧ ,Suba &Sriram ).
0 جدول شماره ٣: نتيجه نهايي شناسايي مولفه ها در شرکت ارتباطات زيرساخت مولفه مديريت سبز در شرکت ارتباطات زيرساخت مصرف بهينه ، بهره وري محيط زيست بهره وريانرژي،صرفه جويي انرژي، کارايي انرژي مديريت مصرف منابع آموزش سبز استراتژيک آموزش سبز تاکتيکي استفاده از انرژي تجديدشدني کاهش ضايعات کاهش منابع طبيعي، کاهش آلودگي کاهش مصرف انرژي بازيافت سازگاري با محيط زيست محدود کردن اثرات زيست محيطينامطلوب فرهنگ مديريت سبز کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي نوآوري فرآيند نوآوري فناورانه سبز نوآوري سبز ٤- تحليل کمي– استخراج مدل ٤-١ جامعه و نمونه آماري در مرحله اول براي ساخت مدل تحقيق از طريق توزيع پرسشنامه هاي مرتبط با تکنيک دلفي و با جامعه آماري شامل اساتيد دانشگاه ، مشاوران ، کارشناسان و مديران بخش هاي مختلف شرکت زيرساخت ارتباطات که داراي زمينه علمي مرتبط با مديريت سبز و سابقه فعاليت به عنوان مدير يا مشاور شرکت ارتباطات زيرساخت و ساير واحدهاي مرتبط در صنعت ارتباطات اقدام شده است و مرحله دوم به بررسي ، توصيف و ارزيابي موردهاي منتخب براساس مفاهيم مدل توسعه يافته و جامعه آماري شامل کليه مديران و کارشناسان شرکت ارتباطات زيرساخت به تعداد ١٥٩٠ نفر مي - باشد.